Sätt pekfingret på Umeå kommun

Sätt pekfingret på Umeå kommun

Nu går det att ladda ned appen ”Umeå kommun”. Appen, som också är en plattform för fortsatt utveckling av tjänster, finns för både Android och iPhone.

Appen är en möjlighet att ta del av lättillgängliga och användbara tjänster från kommunen.
I grundversionen finns kontakt och nyheter på startsidan, men man kan lägga till andra rubriker efter behag. Tanken är att appens innehåll ska byggas ut successivt. Just nu kan man välja att lägga till bland annat skolmatsedlar, öppettider, evenemangskalender och protokoll.

– Appen är det senaste tillskottet till de kanaler som Umeå kommun använder sig av för att kommunicera. Vi tror att den innehåller många nyttiga tjänster för både medborgare och anställda, säger Ulrika Björn, webmaster.

Öppet för förslag
På ”att-göra-listan” för fortsatt utveckling finns bland annat arkitekturguiden, idrottsanläggningar, företagslotsen och evenemangsguiden.

– Umeåborna får mer än gärna föreslå tjänster som lämpar sig för appen. Den är inte till för att vi ska publicera grundläggande information, utan den ska innehålla tydliga och användbara tjänster, säger Ulrika Björn.

Appen kan laddas ner på AppStore eller på Google Play. Sök på Umeå kommun och den gröna ikonen. Nerladdningslänkar och möjlighet att lämna synpunkter finns även på www.umea.se/appar

Ulrika Björn
webmaster