I Umeå kommun finns det omkring 20 000 seniorer och på fredag samlas närmare 400 kulturintresserade seniorer på Vävenscenen.

Stort intresse för seniorevent på Vävenscenen

Närmare 400 seniorer kommer fredag 10 februari till Vävenscenen för att delta i Kultur + senior = sant . Ett inspirerande, roligt, matnyttigt och peppande event.

– Eventet är helt fullsatt och vi har flera på väntelista, säger Madelene Edlund, kulturkonsulent för Kultur för seniorer.

– Vi ger er en specialskriven föreställning av berättaren Greger Ottosson, han spelar på sitt munspel och berättar sanningen, verkligheten får dock publiken hålla reda på. Vi berättar också om Kultur för seniorers år, bjuder in nya kulturombud och referenspersoner. Vi vill ha fler personer som är med och påverkar Kultur för seniorers arbete. Även om man inte är med i en förening är det möjligt att vara med att påverka, fortsätter Madelene Edlund.

Det bjuds på kaffe, Korpen kommer och pensionärsföreningarna ger korta presentationer av deras kulturverksamhet.

Tid: 10 februari 09.00-12.00
Lokal: Vävenscenen, plan 1

PROGRAM

09.00 Kultur för seniorer
09.30 Böcker & författare med Cecilia Flodström
09.40 Berättaren Greger Ottosson spelar på sitt munspel och berättar sanningen, verkligheten får dock publiken hålla reda på.
10.30 Kaffe & mingel
11.00 Pensionärsföreningar presenterar sig och sin syn på kultur: Föreningen 4K, Aktiva Seniorer, SKPF, PRO, RPG och SPF
11.40 Jag rör mig! med Stina Hildingsson, Korpen
11.50 Kulturombud & kulturpersoner
12.00 Tack för idag!

För mer information:

Madelene Edlund
Kulturkonsulent
Kultur för seniorer

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Ingela Hjulfors Berg

kommunikatör Stadsledningskontoret, Umeå klimatfärdplan