Umeå kommuns energi- och klimatrådgivning ger gratis och opartisk vägledning för den som vill installera solceller.

Stort intresse för solel i Umeå

Fler och fler upptäcker fördelarna med egenproducerad och klimatsmart solel. Intresset är stort och nu ordnar Umeå kommun en informationsträff för den som vill veta mer om solceller.

Under augusti har kommunens energi- och klimatrådgivning varit ute på olika platser i kommunen för att väcka intresse för solel bland villaägarna.

– Det finns ett stort intresse. Många är nyfikna och vill veta mer om solceller, säger energi- och klimatrådgivaren Eduardo Pettersson från Umeå kommun.

Ekonomin är viktig

På onsdag kväll ordnar rådgivningen en informationsträff om solel på Umeå Folkets hus med energiexperten Marcel Berkelder som pratar om möjligheterna med solceller i norra Sverige.

Här får Umeåborna också chansen att träffa Håkan Jonsson som har installerat egna solceller och delar med sig av sina erfarenheter. Till träffen kommer också Samar Nath från Umeå energi och presenterar bolagets hyrlösning och hur det fungerar när man levererar el till Umeå energis elnät.

– Den vanligaste frågan vi fått under turnén handlar om ekonomin för en solcellsanläggning, det är ett ämne som vi kommer gå lite djupare in på under kvällen säger energi- och klimatrådgivaren Erik Eklund

Vill underlätta

Under 2017 satsar Umeå kommun på att öka kunskapen om solenergi och ger extra stöd till villaägare som vill sätta upp solceller på sitt tak. Syftet är att göra vägen till en installation så enkel som möjligt.

– För dem som är intresserade att gå vidare och investera i solceller kommer vi att ordna en workshop där man får fördjupa sig ytterligare i de frågor man kan stöta på när man skaffar solceller. Vi kommer att lägga upp workshopen utifrån deltagarnas önskemål och tanken är att de efteråt ska kunna gå vidare med en installation, säger Erik Eklund

Mer information om informationsträffen och solceller:

umea.se/solel

Fakta:

Energi- och klimatrådgivning

Den kommunala energi- och klimatrådgivningen är en kostnadsfri och kommersiellt oberoende tjänst som riktar sig till hushåll, företag, bostadsrättsföreningar och organisationer. Rådgivning kan ske via telefon, e-post eller personligt besök.

Insatsprojektet solel på villatak

Hälften av landets energi- och klimatrådgivare genomför kunskapshöjande aktiviteter och fördjupad rådgivning om solel. Projektet ska också utveckla rådgivningens kunskaper och arbetsmetoder.

Pressinbjudan:

Media välkomnas att närvara på informationsträffen.

Kontakta gärna oss om ni önskar göra en enskild intervju med någon av de medverkande.

Vid frågor vänligen kontakta:

Erik Eklund, energi- och klimatrådgivare i Umeå kommun
090-16 16 85, erik.eklund@umea.se

Eduardo Pettersson, energi- och klimatrådgivare Umeå kommun
090-16 16 76, eduardo.pettersson@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.