Strategi för att rekrytera och behålla socionomer ska tas fram

Förvaltningen får i uppdrag att ta fram en strategi för att rekrytera och behålla socionomer. Detta beslutade individ- och familjenämnden vid sammanträdet 22 mars 2017.

Initiativet kom från Andreas Lundgren (S) och socialdemokraterna (S). Strategin ska innehålla Umeås långsiktiga behov av socionomer, identifiering av samverkanspartners samt konkreta förslag på samarbete med andra kommuner i Norr- och Västerbotten.

- Vi ser hur fler och fler kommuner blir beroende av bemanningsföretag för att kunna rekrytera socialsekreterare. Det här är kostsamt för kommunerna och innebär inte att kvaliteten blir bättre. Umeå kommun är ännu inte beroende av bemanningsföretag för att rekrytera socialsekreterare och så ska vi ha det även fortsättningsvis. Därför behöver vi samverka mer med andra kommuner för att mota Olle i grind och se till att skattekronorna går till välfärd och inte ut i vinster till uthyrningsföretag, säger Andreas Lundgren (S), ordförande, individ- och familjenämnden.

Sedan tidigare är en kompetensförsörjningsplan för vård och omsorg antagen av nämnden som gäller för 2016-2019. Strategin för att rekrytera och behålla socionomer är en fördjupning av kompetensförsörjningsplanen.

Strategin ska återkopplas till nämnden i september 2017.

Socialdemokraterna (S) yrkade om att beslutet skulle gå vidare till personalutskottet för beslut. Yrkandet godkändes. Vänsterpartiet (V) yrkande om ett tillägg, att strategin skulle omfatta en översyn av möjligheten att ha sextimmars arbetsdag på någon enhet. Yrkandet avslogs. Vänsterpartiet reserverade sig mot detta.

Andreas Lundgren (S)
individ- och familjenämnden
andreas.lundgren@umea.se

Gunnel Lagerkvist (C)
ledamot
individ- och familjenämnden
gunnel.lagerkvist@umea.se

Umeå kommun har 11 900 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 120 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.