Studier kring äldres hälsa och livskvalitet - EU-projekt till Hörnefors, Sävar och Holmsund/Obbola

I dag kl.11.30 beslutar Länsstyrelsen om medel för EU-projektet RECO,  äldres hälsa och livskvalitet.

I en ansökan om ett internationellt erfarenhetsutbyte, EU projektet “RECO”, (REgions in COllaboration for the improvement of methods promoting health and quality of life for an ageing population),  kommer Hörnefors tillsammans med Sävar och Holmsund/Obbola att arbeta för att hitta nya metoder och arbetssätt som främjar hälsa och livskvalitet för en åldrande befolkning. Detta sker genom utveckling av samverkan med volontärer, föreningar och universitet. I projektet deltar regioner i Sverige( Västerbotten), Finland (Häme), Frankrike (Lorraine), och Ungern (Norra Ungern).

Projektansökan är på 80 000 € och arbetet ska pågå 2011-2012.

Camilla Thunell

Socialchef Hörnefors kommundel