Tillskott av mindre lägenheter på Haga

En ny detaljplan skapar förutsättningar för fler bostäder på Haga. Planområdet ligger bredvid NRA och innefattar fyra fastigheter, bland annat den där Folkets Bio finns idag. Det som planeras för området är flerbostadshus i två till fyra våningar med mindre lägenheter. Inget händer med Folkets Bio förrän det är helt klart med nya lokaler för dem.

- Det har inkommit många yttranden som ställt sig tveksamma till höjden och omfattningen av byggnationerna men vi känner att behovet av bostäder gör att vi vill få ut så många som möjligt på ett så här attraktivt område, säger Åsa Ögren, byggnadsnämndens ordförande.

Mot Rothoffsvägen medger planförslaget den högre bebyggelsen på maximalt fyra våningar, vilket samspelar med den mer storskaliga och högre bebyggelsen som redan idag finns längs den vägen. Längs Gärdesvägen är bebyggelsen lägre, huvudsakligen två våningar. Planförslaget medger att byggnad i anslutning till Gärdesvägen högst uppförs i tre våningar.

För att hålla ihop området som planområdet utgör en del av är det viktigt att gestalta nya byggnader i kulör och material som samspelar med övriga byggnader. Ny bebyggelse inom planområdet ska utföras i trä, tegel eller puts och med kulör i gult eller ockra.

Möjligt att bebygga i etapper
Exploateringen av fastigheterna kan ske i etapper. Vad som händer med fastigheten där Folkets Bio ligger är ännu inte beslutat, och inget som byggnadsnämnden styr över. Sökande till planändringen är Standard Umeå AB som äger två av de fyra fastigheter som planlagts. De äger de två fastigheter som ligger närmast NRA.

Niklas Forsgren

kommunikatör Samhällsbyggnad 090-161324