Petter Thylin, Tapas blev finalist i kategorin Årets eldsjäl och Anders Samuelsson, Gotthards krog tog hem priset för årets hållbara restaurang.

​Umeå-restauranger prisade för hållbarhetsarbete

Två restauranger från Nätverket Hållbara Restauranger Umeå prisades under tisdagskvällen på en hållbarhetsgala. Gotthards krog tog hem priset som Årets hållbara restaurang och Petter Thylin på Tapas blev finalist i kategorin Årets eldsjäl.

Det var Nätverket Hållbara Restauranger som firade femårsjubileum genom att dela ut priser till årets mest hållbara och innovativa restauranger. I Umeå har nätverket funnits i ett år.

– Vi från Umeå tog plats och visade att vi har riktigt bra restauranger som tar hållbarhet till nya smaker. Jag måste säga att vi har lyckats rätt bra under vårt första år. Det finns ett fantastiskt driv i gruppen. Alla i nätverket är stolta, glada och taggade på att ta nya kliv i arbetet för att bli mer hållbara, säger Philip Näslund som är miljösamordnare på Umeå kommun och projektledare för Nätverket Hållbara Restauranger i Umeå.

Anders Samuelsson på Gotthards krog som tog hem priset för Årets hållbara restaurang poängterar hur viktigt det är att hela organisationen är med för att komma igång med omställningen.

– Det här är ju ingen onemanshow, det är stort, det är så många på krogen som är delaktiga i det här. Att knäcka idén är det lilla, när man får hela kollegiet med sig då kan man göra mycket, säger Anders Samuelsson från Gotthards Krog

Vad är Hållbara Restauranger?

Hållbara Restauranger är ett nätverk av restauranger som vill skapa en mer hållbar restaurangnäring. Nätverket finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå och bakom konceptet står konsultfirman U&We.

Hållbara Restauranger är ett kompetensutvecklingsprogram som bygger på en öppen och transparent process där deltagarna inspireras av varandra och bygger upp gemensamma kunskaper om en hållbar restaurangnäring. Genom utbildning, rådgivning och nätverkande får restaurangerna praktiska verktyg för att utveckla sin verksamhet i en hållbar riktning. Restaurangerna får även tips och stöd i hur de kan berätta om sitt hållbarhetsarbete för gästerna.

Nätverket i Umeå

I Umeå deltar Gotthards, Rex, Hunger och Törst, Tapas och Måltidsservice i nätverket. Vid fyra utbildningstillfällen arbetar nätverket med

• Hållbar Mat
  • Miljö och Klimat
  • Reko och sociala villkor
  • Kommunikation

Utöver det får restaurangerna individuella nulägesanalyser och rådgivning för att kunna genomföra relevanta aktiviteter som tar hållbarhetsarbetet framåt.

Årets hållbara restaurang: Gotthards

Gotthards har under året gjort stora satsningar där hållbarhetstanken följer med i allt, från val av transporter med cykelbud, ökad nivå i sin KRAV-certifiering och val av odlare som levererar direkt till verksamheten. Med den nya lunchsatsningen ”Svinngott” räddar restaurangen dagligen frukt och grönt som annars skulle ha kasserats av grossisten. I samma satsning har Gotthards gått över till en helt vegetarisk lunchmeny med möjlighet att köpa till kött. På detta sätt har Gotthards förändrat beteendet och attityder hos både grossister och gäster, stammisar som nya. Gotthards driver även en egen odling som ger dem grönsaker till middags-serveringen, framförallt under hösten är det riktigt uppskattat och ger även arbetstillfällen i Umeå.

Finalist i kategorin Årets eldsjäl: Petter Thylin

Petter Thylin driver Tapas, en liten restaurang med stor karaktär! Med stort engagemang och matglädje har Petter arbetat för att skapa hållbarhet. I nätverket ger Petter oss energi och glädje och har varit ett föredöme i att sprida nätverket i hela Västerbotten. Med en nyfiken blick och stort intresse har Petter tagit sig an miljöarbetet som i första hand verkade stort och svårt. Genom att inspirera sin personal har viner bytts ut till ekologiska, glödlampor blivit till LED och take-away lådor har bytts ut från aluminium till kartong. Petter visar att även restauranger med små personella resurser kan arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor på ett effektivt sätt.

Philip Näslund
projektledare för Nätverket Hållbara Restauranger Umeå

philip.naslund@umea.se

Umeå kommun har 12 000 medarbetare och är regionens största arbetsgivare. Verksamheterna präglas av medborgarfokus, öppenhet, tillit och en strävan att ständigt förbättra kommunens service. Umeå är en av Sveriges mest växande städer. Här bor omkring 125 000 personer och kommunens mål är att nå 200 000 invånare år 2050.

I Umeå finns två universitet, ett livskraftigt näringsliv och ett attraktivt utbud av kultur och fritid. Här finns också västvärldens snabbaste bredband.

Jennie Vennberg

kommunikatör Miljö- och hälsoskydd, hållbar utveckling, hållbar konsumtion 090-16 66 72