​​Yrkande om EU-migranter besvarat

Kommunen arbetar redan för att täcka behovet av akuta boendelösningar, i nära samverkan med ideell sektor. Det är svaret från kommunstyrelsens arbetsutskott på ett yrkande från Ulrika Edman (V) om att ordna tak över huvudet för utsatta EU-medborgare.

Vid arbetsutskottets sammanträde den 16/12 yrkade Ulrica Edman på att kommunledningen får i uppdrag att ta fram en akut tak-över-huvudet-lösning för de utsatta EU-migranter som befinner sig i Umeå.
I svaret på yrkandet framgår att det i dagsläget (13/1) finns 45–50 utsatta EU-migranter i Umeå.  Omkring 35 av dem bor i lägenheter, boende anordnat av Svenska kyrkan (Backens församlingsgård) eller i husvagnar med tillgång till el och hygienutrymmen. Övriga omkring 15 personer bor i gasoluppvärmda husvagnar på Carlslid, utan tillgång till el.

Bygglov på gång
Pingstkyrkan och Carlskyrkan har frågat kommunen om möjligheterna att hyra en tillfällig uppställningsplats för 10–12 husvagnar med tillgång till el och faciliteter för hygien. Syftet är i första hand att lösa situationen för dem som bor på Carlslid. De ideella aktörerna kan tänkas söka föreningsbidrag eller någon annan form av finansiellt stöd från Umeå kommun.
Kommunen behandlar ett bygglov för en tillfällig uppställningsplats för 10–12 husvagnar på parkeringen vid Nydalabadet. Bedömningen är att behovet av akuta boendelösningar är täckt när husvagnar är på plats och elen inkopplad.

Yrkandet besvarat
Vid arbetsutskottets behandling av ärendet begärde Ulrika Edman votering, som slutade med siffrorna 6–1 till fördel för förslaget till beslut. Tre S-ledamöter och en vardera från M, FP och MP röstade för att anse yrkandet besvarat.

– Vi håller på med att ordna platser vid Nydalabadet. I övrigt är vi trygga med att socialtjänsten hanterar frågor kring EU-migranterna på ett professionellt sätt. Vi har också fått veta att antalet ansökningar om akut bistånd har minskat från en redan låg nivå, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S).

Ulrika Edman vill att kommunen höjer ambitionsnivån:

– Vänsterpartiet anser inte att gamla husvagnar kan anses som boendelösningar, utan mer som vindskydd. Det bor minderåriga barn i husvagnarna, det är inte värdigt Umeå.

Hans Lindberg (S)
hans.lindberg@umea.se