Forskare och praktiskt verksamma diskuterar åldrande

Hur ska äldrevården följas upp för att säkerställa att den håller bästa möjliga kvalitet och hur kan man bättre lyfta statusen och kompetensen hos dem som är 65+? Det är två av de frågor som kommer att diskuteras under AIMday Åldrande på Uppsala universitet den 29 februari. Kommuner, företag och organisationer har ställt frågorna och forskare från olika fält hjälps åt att svara på dem.

I Sverige och i resten av världen ökar andelen äldre. Allt fler lever längre och detta kan i längden leda till stora samhällsutmaningar.

Möteskonceptet AIMday® fokuserar denna gång på behoven hos företag, kommuner och andra organisationer med intresse inom åldrandeområdet. Dessa har i förväg skickat in frågor som de är intresserad av att diskutera och på så sätt satt agendan. Forskarna har sedan fått anmäla vilka frågor de känner att de kan bidra med intressant kunskap till. Arrangörerna har sedan format skräddarsydda diskussionsgrupper omkring de olika frågorna.

En av de 22 frågor som kommer att diskuteras under dagen är hur homo- och bisexuella äldre bemöts inom äldrevården. Genusforskaren Henrik Berg är en av forskarna som deltar i den gruppen. Han menar att det är förekommeratt homo- och bisexuella äldre upplever det som tabubelagt att berätta om sin sexuella läggning. Många av dessa är uppvuxna under en tid då homosexualitet var förbjudet i Sverige. Detta kan leda till att äldrevården inte bemöter personen på rätt sätt och till exempel missar att två personer lever i ett parförhållande eller uttrycker sig på ett sätt som kan kännas svårt eller kränkande för den äldre pga okunskap..

- Jag hoppas med min medverkan att man får upp ögonen för de signaler som ges men som inte är uppenbara. Det är viktigt att veta att dessa frågor finns och beaktas och att det finns en förståelse för hur stor betydelse de har. Har man inte rätt glasögon på upptäcker man dem inte alltid, säger Henrik Berg.

Dagen avslutas med den öppna debatten Att jobba efter 67.

Tid och plats: Onsdagen den 29 februari, klockan 08.00 till 16.30, Bertil Hammer-salen, Blåsenhus, von Kraemers allé 1, Uppsala

För ytterligare information kontakta Sara Jernberg, projektledare vid UU Innovation, Uppsala universitet, tel: 018-471 1933, 070-1679141, e-post: Sara.Jernberg@uuinnovation.uu.se

Mer information finns också på evenemangets webbplats.

AIMday® är ett registrerat varumärke som skyddas av Uppsala universitet Innovation och ägs av Uppsala universitet.