Internationell konferens om genus och excellens

Den 22 maj samlas kvinnor inom forskarvärlden till en konferens i syfte att uppmärksamma kvinnors väg till forskningstoppen och inspirera fler unga kvinnor att satsa på en forskarkarriär. Bland talarna finns flera internationellt ledande forskare som delar med sig av sina erfarenheter.

Konferensen, "Pathways to Excellence: Experiences of Illuminating Women in Science", arrangeras av Uppsala universitet, Uppsala SciLifeLab, Young Academy of Europe och Academia Europaea.

Syftet med konferensen är att uppmärksamma excellenta kvinnor inom forskningsvärlden, och för att diskutera situationen för kvinnor inom akademin.

- Det långsiktiga målet är att öka antalet kvinnor som vågar gå vidare med en forskningskarriär, genom att ge dem starka förebilder genom kvinnor som har lyckats, säger Lynn Kamerlin, docent vid institutionen för molekylär cellbiologi, Uppsala universitet, och huvudansvarig arrangör.

Inbjudna talare är bland andra internationellt ledande forskare som Marja Makarow, ordförande i Nordforks styrelse, vice president i Finska Akademin, och forskningsrådgivare i EU-kommissionen; Margaret Buckingham, som bland annat blivit tilldelad franska Légion d´honneur för sina forskningsinsatser samt Jean-Pierre Bourguignon, ordförande för Europeiska forskningsrådet (ERC), och många fler.

Mer information om konferensen och talare finns på: http://yacadeuro.org/workshops/womeninscience2015.htm

Konferensen rymmer fyra sessioner om olika genusrelaterade ämnen, med vardera tre talare. Moderatorer är ledande unga forskare, som Liesbet Geris (ordförande i den Belgiska Unga Akademin), Carole Chapin (Gender Equality Board of Eurodoc), Maria Tenje (Sveriges Unga Akademi) och Liesbeth Venema (Senior Editor, Nature).

Tid och plats: Fredag den 22/5, kl 09:00 i ITC Aulan, Polacksbacken, Uppsala universitet, Lägerhyddsvägen 2, Uppsala.

Kontakt och huvudansvarig arrangör: Lynn Kamerlin, PhD, Docent, Phone: +46 (0) 18 471 4423, kamerlin@icm.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7