Pressinbjudan: Rymdforskare och geokemist årets Celsius-Linnéföreläsare

Liv på andra planeter och livets ursprung är temat för de två internationellt ledande forskare som håller årets Celsius-Linnéföreläsningar som hålls vid Uppsala universitet imorgon torsdagen den 24 februari. De följs av en workshop med paneldiskussion på torsdag.

Att hitta planeter som liknar Jorden i egenskaper och förhållanden har visat sig vara ett gäckande företag. Geoffrey W. Marcy, professor i astronomi vid University of California, Berkeley, USA, är en av världens ledande forskare inom området planeter utanför vårt solsystem. Marcy arbetar för närvarande med data från NASA:s rymdobservatorium Kepler och leder sökandet efter planeter med extremt låg massa. Han har bidragit till upptäckten av cirka 250 nya planeter. I sin föreläsning kommer professor Marcy att berätta om de första resultaten från Kepler, som väntas bli offentliga i mars 2012. Hur vanliga är världar med egenskaper som kan hysa liv? Vilka egenskaper krävs? Hur vanligt är liv, särskilt intelligent liv, i universum?

Livet har uppstått i en komplex kemisk och fysikalisk miljö. Dr. Robert M. Hazen, på Carnegie Institution vid Geophysical Laboratory, Washington DC, har publicerat en stor mängd artiklar, rörande mineralers betydelse för livets uppkomst och den integrerade geologiska och biologiska utvecklingen av komplexa system. Han har bland annat skrivit boken ”Genesis: The Scientific Quest for Life´s Origin”. Kristallina ytor av vanliga bergartsbildande mineraler har sannolikt haft stor betydelse för exempelvis bildandet av biologiska nyckelmolekyler och därmed bidragit till omvandlingen av ”ursoppan” till organiserat liv.

Läs mer om Marcy.
Läs mer om Hazen.

Tid och plats: Torsdagen 24 februari, The Svedbergsalen, BMC, Husarg. 3, Uppsala. Celsiusföreläsningen (Marcy) börjar kl 14.00, Linnéföreläsningen (Hazen), kl. 15.30.
Worshopen ”origin-of life-day” äger rum i samma lokal torsdag den 24 februari, kl 9.00-16.00, se bifogat program.

Kontaktpersoner:
Nikolai Piskunov (ang Marcy)
nikolai.piskunov@physics.uu.se

Hemin Koyi (ang Hazen)
hemin.koyi@geo.uu.se

Anneli Waara, pressansvarig
Anneli.waara@uadm.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7