Sverige stärker forskningskontakterna med Sydkorea

Ett 40-tal svenska forskare besöker denna vecka Sydkorea för att inom ramen för Korea – Sweden Excellence seminar under två dagar träffa koreanska kollegor i en serie tvärvetenskapliga rundabordssamtal för att stärka befintliga kontakter och utveckla nya. Frågor om kreativitet och innovation, miljö och välfärd finns högt på agendan.

Seminariet sammanfaller med ett officiellt besök i Sydkorea av riksdagens talman, Urban Ahlin, och denne kommer också att inleda seminariet. Den svenska delegationen leds av Eva Åkesson, rektor vid Uppsala universitet.

- Korea och Sverige är båda relativt små länder som insett att utbildning och forskning är en nyckel för att skapa internationell konkurrenskraft och jag är övertygad om att vi har mycket att vinna på att stärka och utveckla våra samarbeten säger Eva Åkesson.

I den svenska delegationen återfinns också Lars Hultman, VD för Stiftelsen för Strategisk Forskning, SSF, och Andreas Göthenberg VD för Stiftelsen för Internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT.

Senare under veckan kommer de svenska forskarna kommer även att träffa ledande koreanska företagsledare för att diskutera hur man kan främja kreativitet och innovation i högre utbildning.

Korea är ett samhälle där både det offentliga och enskilda satsar betydande summor på utbildning. Landet ligger i topp när det gäller andels ungdomar som går till universitetsstudier och Korea är efter Kina och Indien det land som har den största gruppen studenter som söker sig utomlands för att studera. Relativt få kommer dock till Sverige även om utbytesverksamheten mellan svenska och koreanska universitet vuxit snabbt på senare år. Under veckan kommer därför ett antal event att genomföras för att för koreanska studenter berätta om svensk högre utbildning och möjligheterna att studera i Sverige.

Koreaseminariet är det första av fem liknande event. Under nästa läsår kommer liknande seminarier att genomföras i Singapore, Kina, Indonesien och Brasilien. Det är universiteten i Lund, Linköping, Uppsala och Stockholm samt Chalmers och KTH som gått samman i ett gemensamt projekt. De sex universiteten representerar tillsammans merparten av svensk universitetsforskning. Projektet – Swedish Academic Collaboration Forum - stöds av STINT.

För mer information, kontakta Erika Dabhilkar, chef på internationella kansliet, Uppsala universitet, tel: 070-425 03 39, eller erika.dabhilkar@uadm.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7