Toppbetyg till Uppsala från internationella studenter

Studenterna ger Uppsala universitet högst betyg av alla lärosäten i Europa inom ämnet biologi, och näst högst inom kemi. Det visar årets resultat av den europeiska rankingen CHE av naturvetenskapliga ämnen, som publicerades idag. Även inom fysik och matematik finns Uppsala universitet på topplistan.

130 högskolor i Europa erbjuder utomordentligt forskningsstarka och internationella program för masterstudenter och doktorandstudenter och tillhör därmed “Excellence Group“ i CHE:s ExcellenceRanking 2010. Sammantaget med förra årets undersökning av de samhällsvetenskapliga ämnena psykologi, statvetenskap och ekonomi finns Uppsala universitet med på topplistan i samtliga undersökta ämnen utom ett, ekonomi. Inom biologi får Uppsala allra bäst betyg, och inom kemi näst bäst.

Hans Ellegren, sektionsdekan för biologi, är stolt och glad att se Uppsala universitet på första plats. Det betyder att de kraftfulla satsningar man gjort på utbildningen uppskattas av studenterna. Bland annat låter man masterstudenterna finnas ute i forskningslaboratorierna under en stor del av sin utbildning. Det finns också ett antal utomordentligt starka forskningsmiljöer i biologi vid Uppsala universitet som internationella studenter är medvetna om och söker sig till. Det finns dessutom ofta besökande internationella toppforskare med i undervisningen.

-    Personalen vid institutionen för biologisk grundutbildning gör fantastiska insatser och är en viktig del av framgången. Vi har en mycket professionell organisation för att ta hand om internationella studenter och för att etablera samarbeten och utbyten med utländska toppuniversitet, säger Hans Ellegren.

Förutom att nuvarande studenter utvärderade den aktuella studiesituationen gjordes urvalet enligt åtta kriterier: antal publikationer, antal citeringar, studenternas och medarbetarnas mobilitet samt förekommande av Erasmus Mundus-Masterprogram eller Marie Curie-projekt. Ett excellentanslag från europeiska forskningsrådet eller nobelpristagare bland fakultetens forskare var också meriterande. Rankingen innehåller många nyttiga upplysningar för studenter; om master- och doktorandprogram, forskningsgrupper och forskningsfokus vid fakulteterna samt information om fakulteternas storlek, studentbostäder och antagningsregler.

Centrum för Högskolutvecklingen (CHE) är en oberoende institution som arbetar för reformer i högskolsystemet. CHE har sitt huvudkontor i Gütersloh och presenterar varje år CHE Högskolerankningen av tyska och utländska högskolor och universitet för blivande studenter. CHE ExcellenceRanking är den första rankningen som jämför de bästa forskningsinstitutionerna i Europa för kommande master- eller doktorandstudenter.

Resultatet kan läsas på CHE:s hemsida där också svenska lärosäten kan jämföras.

För mer information kontakta dekan eller sektionsdekanerna:
Hans Ellegren, biologi, mobil: 070-425 06 37
Anders Hagfeldt, kemi, mobil: 070-425 02 78
Ulf Danielsson, fysik, mobil: 070-314 10 86
Ingemar Kaj, matematik, mobil: 070-167 93 43

För frågor om CHE ExcellenceRanking nås experterna i CHE på excellence@che-ranking.de, eller telefon: +49 5241 211 79 71.

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7