Tvärvetenskaplig konferens ger ökad kunskap om livsnödvändiga kemikalier

Om man känner till ett ämnes kemiska egenskaper är det också möjligt att förutsäga vilken biologisk effekt ämnet har, kunskap som kan användas bland annat för att riskbedöma kemikalier och skapa nya läkemedel. Detta diskuteras som bäst vid Uppsala universitet, där 250 forskare från hela världen deltar i konferensen EuroQSAR 2008.

Forskningen inom så kallade kvantitativa struktur-aktivitetsmodeller (QSAR) spänner över ett brett fält, från medicin till kemi, biologi, farmakologi och dataanalys. Tvärvetenskap karaktäriserar även EuroQSAR-konferensen i Uppsala, som är den sjuttonde i ordningen och pågår fram till den 26 september.

Bland deltagarna finns en majoritet av de stora namnen inom QSAR-forskningen. Professor Svante Wold från Umeå universitet, den svenska kemometrins fader, deltar till exempel med ett föredrag. Professor emerita Yvonne Martin från USA talar om hur QSAR kan användas för att utvärdera olika metoder och ger exempel från sin långa karriär inom läkemedelsforskningen. Två sessioner handlar om hur QSAR kan användas inom toxikologi för att underlätta riskbedömningen av ämnen och deras giftighet, något som har fått allt större betydelse efter införandet av EU:s nya kemikalieförordning.

- Den här konferensen är en mycket stor framgång för de svenska QSAR-forskarna. Kopplingen mellan industrin och akademin är särskilt tydlig inom detta tvärvetenskapliga område. Utvecklingen av nya verktyg och metoder för att koppla samman kemisk struktur med biologisk funktion ökar förståelsen för kemikaliers effekter dramatiskt. Något som känns angeläget i dessa tider av ökad användning och medvetenhet om kemikalier, säger konferensens ordförande Torbjörn Lundstedt, verksam i Uppsalaföretaget AcurePharma samt adjungerad professor vid institutionen för läkemedelskemi, Uppsala universitet.

Representanter för media är välkomna att följa konferensen.

Tid och plats: 21-26 september, Uppsala Konsert & Kongress
Program: http://www.qsar2008.org/

Mer information:
Torbjörn Lundstedt, 070-395 56 01, e-post: torbjorn.lundstedt@acurepharma.com
Katrin Lundstedt-Enkel, 070-678 43 12, e-post: katrin.lundstedt-enkel@ebc.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7