Viasat direktsänder El Clásico i 3D

UEFA Champions League går in i sitt avgörande. Nu ska finallagen utses, och Viasat sänder första semifinalen Real MadridBarcelona i 3D. Kl. 20.45 på onsdag den 27 april brakar giganterna samman i ett superhett El Clásico.

De två spanska ärkerivalerna möts på Santiago Bernabéu Stadion i Madrid. Hemmalaget har stort självförtroende efter segern i lagens senaste möte, i Copa del Rey. Samtidigt minns Real Madrid den pinsamma förlusten då de förlorade 0–5 mot Barcelona i november.

Allt kan hända då La Ligas etta och tvåa möts. En sak vet vi dock, matchen mellan Lionel Messi’s Barca och Christiano Ronaldo’s Real Madrid kommer bli en match att minnas.

Det blir den nionde sportsändningen som 3D-sänds av Viasat sedan lanseringen av 3D-TV i december. De tre första direktsända 3D-eventen var Barclays Premier League matchen mellan Chelsea och Arsenal 27/12, NHL-matchen mellan Pittsburgh Penguins och Washington Capitals 1/1 samt Sony Open från PGA Touren Sony Open i Hawaii 15-16/1. Därefter följde ännu en NHL-match då Calgary Flames mötte Montreal Canadiens 20 februari, och efter denna sändning var det dags för den allra första skandinaviska 3D-produktionen då Viasat producerade och sände mötet mellan FC Köpenhamn och Chelsea FC från UEFA Champions League. Därefter följde de två UEFA Champions League matcherna som 3D-sändes 15 mars, då Manchester United mötte Marseille och Bayern Munchen mötte Inter. Den senaste 3D-sändningen skedde 12 april, då Manchester United mötte Chelsea F.C.

Viasats 3D-sändningar genomförs i samarbete med SES-Astra och Samsung.

För att se på 3D TV från Viasat behöver du:

- En 3D-TV och 3D-glasögon (glasögonfri 3D-TV börjar komma)

- För att se sport i 3D behöver du en box som kan ta emot HD sändningar samt ett abonnemang på film och sportpaketet. När du ska se sport hittar du tjänsten Viasat 3D på plats 45 i EPGn.

- För att hyra 3D-film från Videobutiken behöver du en inspelningsbar Ondemand-box (Pace 850, 855 och 865).

• uefa champions league
  • 3d-tv

Viasat Sverige ingår i Modern Times Group MTG AB, ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är en ledande fri- och betal-TV-operatör i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasats fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media - Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.