Fotograf: Magnus Östh

Måns Möller och Christer Skog i blåsväder när de cyklar genom Europa för Insamlingsstiftelsen Viggo Foundation

Nu är Christer Skog och Måns Möller inne på dag 12 av 23 på deras 380 mil långa cykelresa från Stockholm till Kreta. En resa de gör för att samla in medel till Insamlingsstiftelsen Viggo Foundation och även för att uppmärksamma barn med npf* diagnoser och deras möjlighet att idrotta.

I flera dagar har det spöregnat och blåst tio meter i sekunden när grabbarna vart ute och cyklat. I USA var det en chaufför som körde efter dem kust till kust, men här cyklar Måns och Christer helt själva utan följebil. I ett landskap som avsevärt skiljer sig från USAs slätter kämpar de sig upp för Alperna och swischar förbi de gröna landskapen. Allt de har med sig ner till slutmålet Kreta finns i deras ryggsäckar från CoXa Carry. De två hjältarna ligger efter i schemat och måste gå upp i gryningen för att cykla ikapp de mil som de tappat.

– Efter första veckan när det var så enormt fint hade vi planer på att skicka hem de få varma kläder vi hade med oss för att packningen skulle kännas lättare, men nu är vi sååå glada att vi inte gjorde det. Vi har cyklat riktigt bra och varit starka, men det gick sakta på grund av vinden. Vi har legat på 20-25 km/timmen mot annars 30/-35 km/timmen, säger Christer Skog.

Vi hoppas på att vädergudarna skickar lite sol ner till södra Europa och till Christer och Måns som just nu befinner sig i Kroatien.

Vi vill tacka alla ni som är GULD sponsorer, köpt ett land eller bidragit med en peng till insamlingsstiftelsen Viggo Foundation! Tack för att ni hjälper oss att hjälpa barn med npf diagnosers behov av idrott!

Sverige - #Team Rekond
Polen -  #Johan Kullman
Tjeckien - #Gärdets Bygg AB
Slovakien - #Naprapatbussen Sverige AB
Ungern -  #Stiftelsen JonasGardell & Mark Levengoods Barnfond
Slovenien - #Villa Langbers
Kroatien - #Revisionären AB i Piteå
Montenegro  #Swedese Möbler
Albanien - #Markoolio
Grekland - #Familjen Lee

GULD sponsorer
Özz Nujen
Lisa Lind
Magnus Holmberg
Style By S – Sabina Selin
Lena Nöjd
Henrik Schyffert
Swedese Möbler Vaggerud

Vill du bli vår GULD sponsor och få din logo och Tack på vår hemsida. Hälsningsfilm från Måns Möller till ert företag, 2 biljetter till föreställningen Sveriges Historia på Circus som har nypremiär 22/9. Diplom och en ”Vi stödjer Viggo Foundation banner” att använda fritt under ett år på er hemsida.

Ni kan följa vännernas cykeläventyr genom Europa via deras sociala medier och insamlingsstiftelsens hemsida viggofoundation.se

Vill du stödja oss i vårt arbete med att ge Barn i behov (ADHD, autism, asperger) möjlighet att idrotta får du gärna hjälpa oss med en donation och kan då använda något av följande alternativ:

För att komma i kontakt med Måns Möller eller Christer Skog hör av dig till:
Helene Wigren PR & Beyond mail: helene.wigren@prbeyond.se eller tel. 070-752 76 05
Sofia Gallegos Wallgren mail: sofia.gallegos.wallgren@prbeyond.se eller tel. 076-893 62 93