Exklusiv nyhet från Bellingham på Systembolagets hyllor

Ett sydafrikanskt vin av druvsorten pinotage vann under förra året den allra högsta utmärkelsen bland röda endruvsviner över 10£ i den prestigefyllda tävlingen Decanter World Wine Awards. Vinet heter Bellingham the Bernard Series Bush Vine Pinotage 2010.

Den 1 juni lanseras en begränsad volym om 1200 flaskor på Systembolagets hyllor till priset av 169 kronor. Sammanträffande med lanseringen kommer Niel Groenewald till Sverige och finns i Sverige den 30 maj.

"Pinotage har under en lång tid varit en kontroversiell druvsort bland vinmakare, journalister och vinälskare i allmänhet. Det var stort att först vinna guldmedalj för bästa sydafrikanska Pinotage, att sedan slå alla andra vinnande endruvsvin från Sydafrika var ett stort erkännande för Pinotage. Att sedan plocka hem den internationella trofén där vi slog alla de andra ländernas vinnare kändes fantastiskt skönt och ett rejält bevis på vad druvsorten kan åstadkomma om den behandlas korrekt", berättar Niel Groenewald.

The Bernard Series är Bellinghams prestigeserie som döpts i ära av Bellinghams grundare Bernard Podlashuck. Han var hyllad för att vara en visionär likt sällan skådad och hans orubblighet och mod satte inte bara Bellingham på kartan utan bidrog också mycket till ryktet för Sydafrikas hela vinäring.

• paarl
  • bernard series