Välkommet besked från Skatteverket: Digital träning och motion på webben och friskvårdstjänster i appar blir skattefri friskvård

– Detta är en seger, inte för oss som företag, tjänst eller för att vår mångåriga kamp för att göra även träning med digitalt stöd skattefri äntligen har lönat sig. Det är en seger för folkhälsan i Sverige, säger Peter Munteaunu, vd på Yogobe.com.

Skatteverket har kommit med ett välkommet besked om digital träning och motion på webben samt friskvårdstjänster i appar. Beskedet innebär en utökad möjlighet att utföra skattefri motion- eller friskvårdsaktivitet, exempelvis yogaträning, via internettjänst i bostaden. Skatteverket lyfter också i sitt ställningstagande att: "Det blir allt vanligare att enklare slags motions- och friskvårdsaktiviteter utförs enskilt utanför arbetsplatsen. Exempelvis är det inte ovanligt att yoga och annan träning utförs i bostaden. I samband med att motionen utförs används ofta en mobilapp eller en webbtjänst för att följa upp aktiviteten men också för att få råd eller anvisningar om hur aktiviteten skall genomföras.”

Skatteverket "anser därför att en mobilapp eller webbtjänst där en anställd får tillgång till träningsprogram, rådgivning och andra liknande tjänster är att jämställa med enklare slag av motion eller friskvård som en arbetsgivare skattefritt kan bekosta."

– I sitt eget hem kan man med digitala stöd enkelt, helt på sina egna villkor, yoga och träna precis när man har tid, ork och lust, säger Peter, som själv har en svår utmattning bakom sig och därför vet han vad han pratar om.

Yogobe får dagligen återkoppling på hur viktig tjänsten är för många. Redan innan Corona-pandemin användes den exempelvis av personer med nedsatt immunförsvar, som är under cancerbehandling, och därför inte får träna i grupp. Tacksamma mail vittnar om hur mycket det kan betyda för någon att stärka sig med yoga och träning hemma. Andra grupper, för vilka man sett att digitala tjänster verkligen gör skillnad, är personer som av någon orsak inte är bekväma att träna i grupp eller på ett gym. Det kan handla om övervikt, att man inte är bekväm med sin kropp eller att man på grund av utmattningssyndrom inte har kraft nog att packa en väska, ta sig till en anläggning, passa en tid eller möta andra människor.

Träningens positiva effekter både fysiskt och psykisk är stora. Även forskning kring yoga visar på stora betydande skillnader för hälsa och välmående (Hoy, Sara, Yoga Vetenskap och fakta, 2019)

Yogobe först ut i Sverige med digital yoga och träning

Yogobe var först ut i Sverige med digital yoga och träning. Företaget startades 2013 av två socialentreprenörer från Göteborg, Peter Munteanu och Anna Reynold, som båda brinner för att sprida hälsa och få fler att må bra. Peter som var framstående IT-entreprenör hade en svår utbrändhet bakom sig där det tog honom sex månader att kunna gå ordentligt igen och fyra år att komma till rätta med utmattningen. Anna började yoga efter en bilolycka och märkte att yoga inte bara hjälpte mot nackskadan, utan också mot vardagsstressen att vara egenföretagare och driva en reklambyrå. Idag har Yogobe 150 000 medlemmar med olika behov. För att ge den guidning och vägledning som behövs för att yoga och träna hemma har tjänsten samlat många av Sveriges främsta experter. De delar visionen om att förbättra människors hälsa och göra yoga och träning tillgängligt för alla.

Att alla kan få skattefritt stöd av sin arbetsgivare via friskvårdsbidraget innebär att tillgången till träning och yoga blir mer jämlik. Olika studier bekräftar att endast halva befolkningen tränar regelbundet och den psykiska ohälsan kostar samhället 200 miljarder per år, enligt Folkhälsomyndigheten. Oro och psykisk ohälsa ökar dessutom ytterligare till följd av den globala pandemin.

– Digitala verktyg hjälper oerhört och får verkligen fler att komma igång, oavsett om det är med hjälp av en omfattande plattform som vår, eller en enkel stegräknare. Och för att motverka och förebygga psykisk ohälsa eller utmattning, kan tillgängligheten genom digitalt stöd betyda allt för en människa, säger Peter Munteanu.

För mer information, kontakta gärna:

Peter Munteanu, vd för Yogobe, 070-940 06 02

Sara Hoy, 076-160 56 08, författare, folkhälsovetare och arbetar i forskningsprojekt om yoga på KI och Centrum för Psykiatriforskning vid Stockholms läns landsting

Yogobe främjar fysisk, mental och social hälsa genom att tillhandahålla digitala tjänster inom yoga och e-hälsa. Yogobe erbjuder stöd och vägledning i form av video streaming och e-kurser inom allt från träning och prevention till rehabilitering. Yogobe har idag 130 000 medlemmar, utsågs 2017 till Årets hälsoföretag i Sverige och har många av Nordens främsta yogalärare, träningsinstruktörer och experter inom hälsa kopplade till sig.

Relaterat innehåll