Arla vil øge økologien i danske storkøkkener

Arla vil øge økologien i danske storkøkkener

Økologiske kartofler og yoghurter rykker i stigende grad ind i danske storkøkkener. Mange kantinechefer er dog stadig tilbageholdende med at sætte mere økologi på menuen, fordi de frygter, at det vil slå bunden ud af budgettet. Det ønsker Arla at gøre noget ved. Og mejerivirksomheden har lige nu succes med et gratis tilbud til køkkenprofessionelle om inspiration og tips til, hvordan de kan få mere økologi i køkkenet uden meromkostninger.

På søndag fejres den årlige Økodag, hvor de økologiske køer bliver lukket på græs rundt om i landet. Det er en festdag for økologien, men både regeringen og mange danskere ønsker meget mere økologi i kosten. Regeringens ambition er derfor, at der inden 2020 skal ske en omstilling af offentlige køkkener til 60 procent økologi.

Omlægningen til mere økologi er allerede i fuld gang i mange danske storkøkkener, og nye tal viser, at salget af økologiske varer til landets storkøkkener er vokset med knap 10 procent fra 2012 til 2013. Samlet set udgør øko-salget omkring syv procent af omsætningen i foodservice-branchen, så andelen af økologi i storkøkkenerne er altså fortsat temmelig begrænset.

Omlægning af både gryder og hoveder
Som verdens største producent af økologiske mejeriprodukter har Arla stor fokus på at løfte økologien ind i kantiner og andre storkøkkener.

”Vores størrelse betyder, at vi har såvel kapacitet som know-how til at levere et bredt sortiment af økologiske kvalitetsprodukter til en fornuftig pris. Men sortiment er ikke nok. Det handler også om holdning og adfærd. Derfor holder vi løbende gratis workshops, hvor køkkenprofessionelle får inspiration og værktøjer til at arbejde sig frem mod 30-60 % økologi inden for det eksisterende budget, siger Henrik Linderberg, kategoridirektør i Arla Foodservice, og fortsætter:

”Vi oplever, at mange køkkenchefer i dag har et ønske om at få flere økologiske råvarer ind i køkkenet. Men samtidig frygter de, at mere økologi er lig med større omkostninger. Og den barriere vil vi gerne gøre op med. Et af vores klare budskaber er, at det kræver en mentalitetsændring at omlægge til mere økologi inden for det eksisterende budget. Det kræver med andre ord en omlægning af både gryder og hoveder. I Danmark har vi eksempelvis vænnet os til at kunne få alle råvarer på alle tidspunkter af året, men der er altså meget at spare – både på bundlinjen og på miljøkontoen – hvis vi i højere grad køber råvarer ind efter den danske sæson,” siger han.

Arlas økologiske workshops – Arla ØKOlab – bliver mødt med stor interesse fra kantineledere til køkkenmedarbejdere. På nuværende tidspunkt har mere end 550 professionelle køkkenfolk været på ØKOlab, og der er arrangeret ekstra workshops her i foråret for at følge med den store efterspørgsel.

ØKOlab afvikles i samarbejde med Københavns Madhus.

Læs mere på arlafoodservice.dk