Karolines Køkken donerer 355.000 kr til fødevareBanken

Karolines Køkken donerer 355.000 kr til fødevareBanken

Da Karolines Køkken i foråret 2012 udgav jubilæumskogebogen ’Alle tiders Karoline’, blev det besluttet, at 10 kr. pr. solgt bog skulle doneres til den frivillige forening fødevareBanken. Med 35.500 solgte bøger på et halvt år kan Karolines Køkken nu donere over trehundredehalvtredstusinde kroner.

I 50 år har Karolines Køkken lært danskerne at lave velsmagende mad. Den rødternede ko har sat gode madvaner på dagsordenen, og samtidig har Karolines Køkken de seneste år haft fokus på en af de problematikker, som er oppe i tiden: Madspild

Derfor donerer Karolines Køkken nu en del af overskuddet fra salget af jubilæumskogebogen ”Alle tiders Karoline” til den frivillige forening fødevareBanken, der samler ind hos grossister, supermarkeder og producenter for at redistribuere madvarer, der ellers ville blive smidt ud, til blandt andet kriseramte mænd, kvinder og børn.

Ifølge fødevareBanken smider vi danskere 400.000 tons mad ud hvert år – og det i takt med at flere og flere oplever ikke at have mad nok på bordet. Det er blevet anslået, at over 370.000 danskere har så lidt at leve for, at de ikke kan være sikre på at få nok sund mad.

Tove Færch, leder af Karolines Køkken, ser fødevareBankens arbejde som en nødvendighed i et samfund, hvor forskellen på rig og fattig til stadighed vokser:

” FødevareBanken gør et fantastisk stykke arbejde i kampen mod madspild, og derfor er vi stolte af at kunne støtte op om dem med bidraget fra vores jubilæumsbog,” siger Tove Færch.

De første hundrede tusinde er gået til en ny kølebil, som blandt andet kører rundt mellem kvindekrisecentre og væresteder for socialt udsatte. Resten af pengene skal bruges på en kølebil mere og udvidelse af distributionsnetværket, fortæller Thomas Fremming, der er en af ildsjælene bag fødevareBanken:

”Donationen fra Karolines Køkken har i det daglige arbejde gjort det muligt for os at køre fast ud til fire ekstra organisationer, at besøge 16 asylcentre og en lang række sommerlejre for mindrebemidlede børn. Det betyder også, at vi er sikre på at kunne tage de første skridt mod at få starte op i Jylland,” siger han.

Om fødevareBanken

·  fødevareBanken har i år kørt 270 tons mad ud. Det svarer cirka til 643.000 måltider.

·  Hver krone, der bliver doneret til fødevareBanken, giver mad for 6 kroner.

·  fødevareBanken opstod som koncept i 1967 i USA – i dag findes der fødevareBanker i 46 lande verden over.