2 ud af 3 danskere vælger restaurant ud fra personlige anbefalinger

2 ud af 3 danskere vælger restaurant ud fra personlige anbefalinger

Anmeldelser er vigtige, men hvis restauranter virkelig skal tiltrække nye gæster, skal de have anbefalinger med på vejen fra tidligere gæster. I hvert fald hvis man skal tro en ny undersøgelse fra Arla Pro. Her svarer 2 ud af 3 danskere, at de primært vælger restaurant og café ud fra personlige anbefalinger, og at spisestedernes online tilstedeværelse også har betydning for, hvor de ender med at sætte tænderne i et dejligt måltid.

Perfekte madfotos på Instagram og fristende anmeldelser i aviserne. Der er mange måder at lokke de sultne gæster hen til lige præcis din café eller restaurant. Men én ting stikker tydeligt ud som danskernes primære kilde til valg af spisested: Personlige anbefalinger.

I en helt ny befolkningsundersøgelse, som Arla Pro står bag, svarer 2 ud af 3 danskere nemlig, at de finder inspiration til deres restaurant- og cafébesøg via anbefalinger fra venner, familie og kolleger.

Jesper Vanghøj, marketingansvarlig hos Arla Pro, der er landets største leverandør af mejeriprodukter til de professionelle køkkener, synes, at tallet er en øjenåbner.

”Det er et spændende tal. Den personlige anbefaling kan noget helt særligt, for det kan være en jungle at finde rundt i de mange muligheder for restauranter og caféer. Når så mange danskere vælger restaurant efter råd fra de nærmeste, så understreger det vigtigheden af at give sine gæster en god oplevelse. Det kan tydeligvis være helt afgørende for, om du lykkes med at tiltrække nye gæster,” siger Jesper Vanghøj.

Stor generationsforskel i inspirationskilderne

Undersøgelsen viser desuden, at der er god grund til at arbejde på sin synlighed på nettet og på de sociale medier. Den næste inspirationskilde til valg af café eller restaurant er nemlig spisestedernes egen hjemmeside, som 29 procent af danskerne vælger ud fra. Derudover svarer 21 procent af danskerne, at de bruger Google til at finde frem til, hvor de skal spise ude næste gang.

Herefter er der stor forskel på generationerne. Hver fjerde unge mellem 18 og 29 år svarer i undersøgelsen, at de får inspiration på Instagram, hvilket kun gælder for 1 procent mellem 60 og 65 år. Samme tendens gør sig gældende med omvendt fortegn, når det kommer til anmeldelser i aviser og magasiner. 37 procent af danskerne over 60 år bruger anmeldelserne til at vælge restaurant, mens det kun gælder for 9 procent af de 18 til 29-årige.

”Det er tydeligt at se, at internettet har stor indflydelse på danskernes restaurantvalg. Derfor er det en god idé at optimere sin hjemmeside, så du er sikker på, at den dukker op i Google-søgningerne. Og så naturligvis være opmærksom på de sociale medier. Selvom det lige nu primært er de unge, der bruger de sociale medier, er det en udvikling, jeg forventer vil stige konstant herfra. Så det er absolut ikke spildt arbejde at prioritere en lækker hjemmeside og en tiltrækkende Instagram,” mener Jesper Vanghøj, marketingansvarlig hos Arla Pro.

Af undersøgelsen fremgår det også, at 32 procent af danskerne foretrækker at spise på en restaurant, de ikke har prøvet før. Så hvis din café eller restaurant bliver endnu dygtigere til at udkomme online og til at sikre, at gæsterne deler deres gode oplevelser med venner og familie, er der god chance for, at dit spisested får besøg af en masse nye, sultne sommerferiegæster.

Om befolkningsundersøgelsen:

Eniro har spurgt 2.000 danskere i alderen 18-65 år om deres forventninger til genåbningen, deres holdning til restaurantbesøg og kantineordninger. Data er indsamlet i perioden 5. marts -19. marts 2021 via Epinions online Danmarks panel. Undersøgelsens resultater er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Tal fra undersøgelsen:

Hvor finder du normalt inspiration til, hvilke restauranter og caféer du skal spise på? Vælg gerne flere svar

• 63 procent af danskerne finder normalt inspiration til restaurantbesøg via personlige anbefalinger fra venner, familie og kolleger
  • 29 procent af danskerne bruger restauranternes egne hjemmesider, når de finder inspiration
  • 23 procent af danskerne bruger onlinesøgemaskinen Google
  • 21 procent af danskerne finder inspiration i aviser og magasiner
    • 37 procent af de 60-65-årige bruger magasiner og blade, det samme gælder for 29 procent af de 50-60-årige, 19 procent af de 40-49-årige, 15 procent af de 30-39-årige og 9 procent af de 18-29-årige
  • 20 procent af danskerne bruger Facebook til at finde inspiration
  • 13 procent af danskerne bruger Instagram til at finde inspiration
    • Heraf bruger 27 procent af de 18-29-årige, 17 procent af de 30-49-årige, 8 procent af de 40-49-årige og 1 procent af de 60-65-årige

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.