Årets tidlige solstråler fik danskerne til køledisken: Rekordstort salg af koldskål i forsommeren

Sommervejret boomer med høje temperaturer. Og med varme solstråler følger høj efterspørgsel på koldskål. Det bekræfter salgstal fra Arla, som har vist sig at slå tidligere rekorder. Danskerne har nemlig haft en tidlig sult efter koldskål i år. Allerede i årets forårsmåneder flokkedes danskerne til køledisken efter koldskål. Alene i maj spiste danskerne 550.000 liter koldskål mere end sidste år.

Sommeren er i fuld gang, og det danske vejr belønner os med varme temperaturer på helt op over 25 grader og solskin fra en skyfri himmel. Men faktisk har danskerne været i sommerhumør helt siden starten af foråret, hvor de første solstråler gav os de første sommerfornemmelser. Det har fået rekordmange danskere til at kaste sig over koldskål endnu tidligere end før – og i markant større mængder.

I både marts, april og maj slog koldskålstallet rekord, og vi har haft en så stor lyst til koldskål, at det aldrig er set tidligere. Alene i maj måned spiste vi danskere knap 3.000.000 liter koldskål. Det svarer til 550.000 liter mere end sidste år. Det viser helt nye salgstal fra Arla, som er en af landets største koldskålsproducenter.

”Koldskål er jo en absolut sommerfavorit blandt danskerne. Vi kan se på salgstallene, at danskerne spiser koldskål, så snart den første sommervarme rammer landet. I år var særligt maj måned både varm og tør, og det var også i maj, at vi fik årets første sommerdag med temperaturer over 25 grader. Det fik danskerne til at spise ekstra meget koldskål i forsommeren,” siger Anette Boye, der er Senior Category Manager for mælk og yoghurt i Arla.

Et symbol på den danske sommer

Danskerne tyr altså til supermarkedets kølediske efter kølende koldskål, så snart solens stråler rammer landet. Og i de år, hvor sommeren kommer tidligere, kan det i den grad ses på salgstallene. Men koldskål er ikke bare en herlig spise, det er også et dansk tegn på, at sommeren er kommet.

”For mange danskere går sommer og koldskål hånd i hånd. Koldskål bliver et symbol på skiftet fra en lang, kold vinter til de varme dage og lange lyse nætter,” siger Anette Boye og tilføjer:

”For mange er der også et socialt element i at spise koldskål sammen. Her nyder man koldskålen med hinanden, mens man drøfter om kammerjunkerne skal knuses eller ej, og om koldskålen smager helt rigtigt med eller uden æg.”

Fakta om salget af koldskål i Danmark:

• I marts, april og maj 2022 solgte Arla i alt 5.051.032 liter koldskål. Det er en stigning på 639.789 liter fra 2021 til 2022.
  • Særligt maj slår alle rekorder for salg af koldskål. I år har Arla solgt 2.860.000 liter koldskål. I maj 2021 solgte Arla 2.307.000 liter koldskål. Det er en stigning på godt 550.000 liter koldskål i maj.
  • Arlas totale salg af koldskål er 7.662.000 millioner liter koldskål i marts, april, maj og juni.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.