Knap hver tredje kvinde springer morgenmaden over mindst en gang om ugen.

Analyse: Unge kvinder springer morgenmaden over

Knap hver tredje kvinde springer morgenmaden over mindst en gang om ugen. Det gælder især de unge. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Cheasy, som peger på, at travlhed og manglende sult er de hyppigste årsager til at fravælge yoghurten eller ostemaden. Kvinder fra Syddanmark springer oftest morgenmaden over, mens kvinder fra Nordjylland har rekord i at huske dagens første måltid.

Morgenmåltidet er et af dagens vigtigste måltider. Det er et budskab, som mange danskere har fået ind fra barnsben. Og alligevel er det ikke alle, der lige husker at få næring indenbords fra morgenstunden. Knap hver tredje danske kvinde skipper nemlig morgenmåltidet en eller flere gange om ugen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Cheasy har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Det er især de unge mellem 18 og 25 år, der er slemme til at springe morgenmaden over. Her er det kun hver anden, der spiser morgenmad hver dag.

Af de kvinder, der vælger morgenmaden fra, peger godt en tredjedel på, at de har for travlt om morgenen til at spise morgenmad. Men det behøver slet ikke at være tidskrævende at spise morgenmad, hvis bare basen er i orden:

”Det er vigtigt at spise morgenmad for at få en god start på dagen, hvad end man skal på arbejde eller studie. For mange er morgenen et hektisk tidspunkt på dagen. Men der findes mange gode og sunde løsninger, som ikke kræver det store overskud fra morgenstunden. Fx kan man lave overnight oats eller smoothie dagen før. Og hvis man ikke føler sig sulten, når man står op, er det nemt at tage en drikkeskyr eller et bæger med yoghurt og frugt med på farten,” siger Anette Boye, brand manager i Arla.

Kvinder fra Syddanmark springer oftest morgenmaden over

Landet over er det især kvinderne i Syddanmark, der springer morgenmaden over en eller flere gange om ugen. Mere end fire ud af ti spiser nemlig ikke morgenmad hver dag. Nordjyderne er til gengæld mest glade for morgenmadsspisen, for her er det kun hver fjerde kvinde, der ikke spiser morgenmad hver dag.

Når de danske kvinder bliver spurgt ind til morgenmadsfavoritterne, er brød med ost favoritten uanset landsdel. Men der også forskel i det ganske land. Smoothies er et fænomen, der har vundet indpas i Hovedstaden og Sjælland, hvor godt hver tiende spiser den cremede frugt- eller grøntsagsdrik, mens det kun gælder for fem procent i Syddanmark og Nordjylland. Omvendt er nordjyderne mere glade for havregryn end sjællænderne, som henholdsvis hver tredje og hver femte af de kvinder, der spiser morgenmad, typisk spiser.

”Foruden smagspræferencer i de forskellige dele af landet er det ens for kvinderne, at morgenmaden skal lægge en god bund, og at det ikke må tage for lang tid at tilberede. Vores undersøgelser viser nemlig, at syv ud af ti kvinder lægger vægt på, at morgenmaden skal være mættende, mens halvdelen peger på, at den skal være nem at tilberede,” siger Anette Boye.

Om befolkningsundersøgelsen

Befolkningsundersøgelsen er baseret på 895 webinterviews blandt kvinder indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 6. februar til 17. februar 2016. Undersøgelsen er vægtet i forhold til uddannelse, alder og region og er derfor repræsentativ i forhold til danske kvinder mellem 18 og 75 år.

Nøgletal

Landsdækkende

• 69 pct. af kvinderne spiser morgenmad hver dag. For unge mellem 18 og 25 år gælder det 54 pct. 31 pct. springer morgenmaden over mindst én gang om ugen.
  • Top tre over årsager til at springe morgenmaden over for kvinder, der angiver, at de skipper morgenmaden mindst én gang om ugen: Jeg er ikke sulten (73 pct.), jeg har for travlt om morgenen (30 pct.), jeg har ikke fået købt ind til morgenmad (10 pct.).
  • 47 pct. af kvinder spiser brød med ost til morgenmad. Det er dermed den mest populære spise til morgenmad. Men der er forskel på, hvad aldersgrupperne indtager til morgenmad:
    • Kvinder mellem 18 og 25 år: 38 pct. spiser frugt, 31 pct. spiser æg, 29 pct. spiser skyr og 20 pct. spiser smoothies.
    • Kvinder mellem 26 og 35 år: 40 pct. spiser havregryn, 26 pct. spiser brød med ost og 24 pct. spiser brød med pålæg.
    • Kvinder mellem 36 og 55 år: 43 pct. spiser brød med ost, 29 pct. spiser havregryn og 25 pct. spiser brød med pålæg.
    • Kvinder mellem 56 og 75 år: 62 pct. spiser brød med ost, 26 pct. spiser havregryn og 21 pct. spiser naturel yoghurt.
  • Top 3 over hvad kvinderne lægger vægt på, når de vælger morgenmad: Det skal være mættende (68 pct.), det skal være nemt at tilberede (51 pct.), det skal være rigt på fibre (27 pct.).

Fordelt i regioner:

• 73 pct. af kvinderne i Hovedstaden spiser morgenmad hver dag. Det samme gælder for 69 pct. i Sjælland, 59 pct. i Syddanmark, 73 pct. i Midtjylland og 75 pct. i Nordjylland.
  • 42 pct. af kvinderne i Hovedstaden, der spiser morgenmad, spiser brød med ost. Det samme gælder for 54 pct. i Sjælland, 44 pct. i Syddanmark, 55 pct. i Midtjylland og 46. pct. i Nordjylland.
  • 9 pct. af kvinderne i Hovedstaden, der spiser morgenmad, spiser smoothies. Det samme gælder for 10 pct. i Sjælland, 5 pct. i Syddanmark, 7 pct. i Midtjylland og 5 pct. i Nordjylland.
  • 36 pct. i Hovedstaden, der spiser morgenmad, spiser havregryn. Det samme gælder for 21 pct. i Sjælland, 24 pct. i Syddanmark, 34 pct. i Midtjylland og 35 pct. i Nordjylland.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.