Arla fusionerer med belgisk andelsselskab

Arla fusionerer med belgisk andelsselskab

EGM Walhorn har stemt ja til en fusion med Arla. Arla stemte ja i går. Fusionen betyder, at Arla får flere mælkeproducenter i Belgien og Tyskland, og for første gang får andelshavere i Holland.

Ejervalgte repræsentanter fra Arla og EGM Walhorn har nu sagt ja til at fusionere de to selskaber. Afgørelsen kommer halvanden måned efter at de to selskabers bestyrelser fremlagde et fusionsforslag, og efter debat i de to ejerkredse.

"I Arla glæder vi os meget til at byde nye mælkeproducenter velkommen i vores ejerkreds. Arla er et større selskab end Walhorn, men vi har præcis det samme ønske om at være en del af et andelsskab, som giver os mulighed for at vokse og udvikle vores gårde. Og så er en del af Walhorns ejere i forvejen naboer til Arla-landmænd, så det føles på alle måder som et naturligt skridt at fusionere med kollegerne i Walhorn," siger Arlas bestyrelsesformand Åke Hantoft.

Efter fusionen vil Arla have cirka 13.500 andelshavere. For første gang kommer der andelshavere i Holland, og dermed har Arla ejere i syv forskellige nordeuropæiske lande - i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland.

Arlas adm. direktør Peder Tuborgh byder også de nye ejere velkommen:

"Det er en tillidserklæring fra Walhorns mælkeproducenter at sige ja til Arla, og vi er overbeviste om, at vi får et godt samarbejde. I Arla har vi de seneste år været meget tydelige med at fortælle vores andelshavere, at de er grundlaget for Arlas forretning, og at vi er klar til at aftage al den mælk, de har lyst til at producere – også når de europæiske mælkekvoter forsvinder. Det budskab har Walhorns ejere taget meget positivt imod," siger Peder Tuborgh.

Fusionen vil primært styrke Arlas adgang til rå mælk i det tysk-belgiske område og til mejerierne i Pronsfeld i Tyskland og Nijkerk i Holland.

Fusionen skal nu godkendes af de nationale konkurrencemyndigheder og ventes derefter at kunne gennemføres i løbet af sommeren.

Stemmetal
I begge selskaber var det repræsentantskabet, der stemte om fusionen. Et ja krævede begge steder 75 procent af stemmerne.

Arla ja-stemmer: 174 (94 procent)
Arla nej stemmer: 11 (6 procent)

Walhorn ja-stemmer: 118 (ca. 94 procent)
Walhorn nej-stemmer: 5 (ca. 6 procent)
To ugyldige stemmer.

Fakta om Arla Foods
• Et andelsselskab ejet af 13.500 mælkeproducenter (inkl. Walhorns 795 mælkeproducenter) i syv forskellige lande: Storbritannien, Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Luxembourg og, som noget nyt pga fusionen, Holland.
• Arlas kernemarkeder er Storbritannien, Sverige, Tyskland, Danmark, Finland og Holland.
• Arla solgte i 2013 mejeriprodukter til kunder og forbrugere i hele verden for i alt 73,6 mia. DKK.

Fakta om EGM Walhorn
• Et andelsselskab ejet af 795 mælkeproducenter i Belgien (426) Tyskland (317) og Holland (52).
• Årlig omsætning: 239 mio. euro.
• EGM Walhorn indsamler mælken fra andelshaverne og sælger det til mejeriet Walhorn AG, som EGM Walhorn ejer sammen med det privatejede mejeri Lactalis.
• Samarbejdet om mejeriet fortsætter uændret efter fusionen.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.600 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Jesper Skovlund

Pressekontakt Pressechef +45 89 38 18 96