Arla lægger an til kinesisk tigerspring

Arla lægger an til kinesisk tigerspring

Kina er det hurtigst voksende mejerimarked i verden og har godt 1,3 milliarder forbrugere. Nu er Arla klar med en milliard-investering, der skal mangedoble eksporten af europæisk Arla mælk til Kina.

Arla underskriver i dag flere aftaler, der vil styrke eksporten til Kina:

• Arla indgår en aftale med Kinas førende mejeriselskab, China Mengniu Dairy Company Limited, om at udbrede varemærket Arla inden for nye produktkategorier med adgang til flere kinesiske forbrugere.
  • Arla indgår en aftale, der gør Arla til indirekte medejer af Mengniu sammen med Mengnius største aktieindehaver, COFCO Corporation, Kinas største fødevarekoncern.
  • Arla indgår en aftale om at etablere et videncenter for teknologi og kvalitet, der skal styrke den kinesiske mejeriindustri, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontrolleret mælkeproduktion på gårdene med udgangspunkt i Arlas skandinaviske kvalitetsprogram, Arlagården. Aftalen er en rammeaftale med Mengniu, som bakkes op af det kinesiske landbrugsministerium og det danske fødevareministerium (læs mere om den aftale her).

Tilsammen forventes aftalerne at femdoble Arlas samlede omsætning i Kina i 2016 (sidste år var Arlas samlede omsætning på det kinesiske marked ca. 700 mio. kr.)

Siden 2005 har Arla hovedsageligt solgt mælkepulver i Kina. Det er sket gennem et joint venture med netop Mengniu. Men nu er Arla klar til at udvide sit engagement på det kinesiske marked til også at tælle andre produkt-kategorier, og derfor ændres der nu på strukturen af Arlas samarbejde med Mengniu.

Arlas nuværende mælkepulver joint venture med Mengniu overgår til at blive en del af Mengniu koncernen, som Arla altså fremover bliver indirekte medejer af sammen med COFCO.

Afgørende at være i Kina
Forbruget af mejeriprodukter i Kina vokser hurtigere end landets ellers hastigt voksende mejeriproduktion. Væksten i omsætning er på ca. 10 procent om året, og dermed forventes Kina at overgå USA som verdens største marked for mejeriprodukter i 2020.

”Med de vækstrater, som driver landet frem nu og i mange år fremover, er det afgørende for Arla at have et solidt fodfæste på det kinesiske marked. Vi er stolte over, at Kinas førende fødevarevirksomhed COFCO og det mest succesfulde mejeriselskab Mengniu Dairy har valgt Arla som strategisk samarbejdspartner på det kinesiske marked,” siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

”Der er tale om aftaler, der vil øge vores eksport til Kina kraftigt over de næste år. Det vil bidrage positivt til vores andelshaveres mælkepris fra første dag, fordi vi får mulighed for at skabe en langt højere forædling og værdi af en mælkemængde, som vi alternativt skal sælge på det globale industrimarked, hvor indtjeningen historisk set er langt lavere.”

Gennembrud for Arla varemærket i Kina
Arlas aftaler med Mengniu og COFCO vil blandt andet betyde, at en række nye Arla produkter bliver introduceret på det kinesiske marked gennem Mengnius forretningskanaler som et prioriteret brand i Mengnius produkt portefølje.

”Arlas produkter vil blive udbredt blandt de kinesiske forbrugere i en grad, som jeg vil betragte som et gennembrud for Arlas varemærke i Kina. Det betyder, at Arla varemærket cementeres som en garant for høj europæisk kvalitet, ikke kun inden for mælkepulver men fremover også inden for andre mejeri-kategorier,” siger Peder Tuborgh.

Kina er udpeget som et af Arlas fem strategiske vækstmarkeder i Arlas koncernstrategi 2015 (sammen med Rusland, USA, Polen og regionen Mellemøsten & Nordafrika). Her arbejder Arla strategisk for at skabe langsigtede vækstmuligheder, og det er også formålet med dagens aftaler.

”Det er vigtigt, at vi i Arla formår at kombinere en fokuseret udvikling af vores kernemarkeder i Nordeuropa med langsigtede og strategisk kloge investeringer på vores fjerne vækstmarkeder, for det er dér, den største vækst vil finde sted i mange år fremover. Vores evne til at udvikle vores forretning både på hjemmebane og udebane bliver afgørende for Arlas langsigtede indtjening til andelshaverne,” siger Peder Tuborgh.

Plads i bestyrelsen
For Arlas vedkommende er der tale om en investering på ca. 1,7 mia. kr., hvorved Arla bliver indirekte ejer af seks procent af aktierne i Mengniu.

Aftalen giver desuden Arla mulighed for at nominere en direktør til Mengnius bestyrelse.

Arla Foods’ adm. direktør Peder Tuborgh og formanden i COFCO Ning Gaoning
underskriver dele af aftalerne kl.14:00 i dag i København. Repræsentanter fra pressen, som ønsker at overvære underskrivelsen, bedes henvende sig på tlf. 40 33 10 47 for yderligere information.

Fakta:

• Aktiviteterne i det nuværende mælkepulver joint venture mellem Arla Foods (49%) og Mengniu (51%) bliver fremover en del af Mengniu. Arla går dermed fra at være joint venture partner inden for mælkepulver til at være medejer af hele Mengniu koncernen og dens forretning.

• Mengniu var i 2011 det største mejeriselskab i Kina målt på salgsmængder og omsætning, og blandt de 20 største globale mejerikoncerner ifølge Rabobanks opgørelser. I december 2011 nåede selskabet en årlig produktion på 7,05 millioner tons. Selskabet havde sidste år en omsætning på over 33 mia. kr. Mengniu er registreret på børsen i Hong Kong.

• Mengniu producerer et bredt sortiment af mejeriprodukter, med varemærket MENGNIU som hovedbrand. Sortimentet tæller bl.a. konsummælk, yoghurt, is, ost og mælkepulver.

• COFCO blev etableret i 1949 og er i dag Kinas største føde- og drikkevarekoncern. Selskabet har syv børsnoterede selskaber, er statsejet og har været på listen over verdens 500 største virksomheder (Fortune 500) siden 1994.

• I 2011 udgjorde COFCOs samlede aktiver en værdi af 254,5 mia. RMB, og selskabets nettoaktiver udgjorde 83,8 mia. RMB.