Arla lancerer tre plantedrikke – og et nyt brand

Arla lancerer tre plantedrikke – og et nyt brand

Flere og flere danskere drikker plantedrikke. Siden 2018 er kategorien vokset med mere end 50 procent. Derfor lancerer Arla nu tre økologiske plantedrikke under det nye brand JÖRD, som udelukkende skal bestå af plantebaserede produkter. Bag lanceringen er en klar ambition om at spille en ledende rolle i kategorien inden for de kommende år.

Arla – en af verdens største mejeriproducenter – går nu ind i plantekategorien. Arla vil bruge sin viden og ekspertise inden for fødevarer og direkte adgang til gode, lokale råvarer til at udvikle plantekategorien. I første omgang er Arla klar med tre havredrikke under det nye brand JÖRD, som rammer køledisken inden sommerferien. Med JÖRD bringer andelsmejeriet nye smagsoplevelser ind i kategorien baseret på naturlige råvarer fra den nordiske natur.

”Mælken vil altid være hjertet i Arla. Men vi ved, at mange danskere bruger plantedrikke side om side med mælken. Derfor er det et naturligt skridt og en spændende forretningsmulighed for os at gå ind i plantekategorien, som ligger i tæt forlængelse af vores øvrige produkter. Vi vil bruge vores unikke ekspertise og innovationskraft til at udvikle naturlige, nordiske produkter, som passer til danskernes hverdag,” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

Danmark er det første marked, der bliver præsenteret for JÖRD, som i fremtiden bliver paraply for en række planteprodukter. Med det nye brand vil Arla demokratisere plantebaserede produkter ved at løfte hele kategorien og bidrage til, at forbrugerne får mulighed for at vælge et bredere udvalg af plantefødevarer.

De tre havredrikke rammer køledisken senere i år, hvor danskerne kan møde JÖRD Havre, en ren havredrik med en frisk og ren smag, JÖRD Byg, der har en delikat sødme fra byg og JÖRD Hamp, som har et strejf af hamp, der elegant balancerer havrens sødme med en bitterhed og nøddeagtige noter. Fælles er, at de er naturlige og rene med en kort ingrediensliste på fire til fem råvarer.

Mejeri og planter går hånd i hånd
Andelsmejeriet lever af hele tiden at spotte nye trends og udvikle produkter, som forbrugerne efterspørger. De tre havredrikke under JÖRD ligger i naturlig forlængelse af Arlas øvrige sortiment, hvor der er planter i en lang række produkter. Og mange af Arlas landmænd dyrker allerede i dag planter som havre og byg, som kan bruges til plantefødevarer.

”Vi skal hele tiden være dygtige til at følge med udviklingen i forbrugernes vaner og behov. Det gælder også kategorier, som ligger uden for mejeri. Vores vigtigste opgave er at have en tidssvarende portefølje af kvalitetsprodukter, der sikrer den højst mulige afregning til vores landmænd. Og det forventer vi, at JÖRD i høj grad vil bidrage til, ” siger Hanne Søndergaard og tilføjer:

”Vores nye havredrikke differentierer sig ved at bringe nye smagskombinationer ind i kategorien, at være baseret udelukkende på økologiske og nordiske råvarer og ved at indeholde op til 50 procent mere havre sammenlignet med markedslederne i Danmark. Parametre som forbrugerne har kvitteret for i vores test af de nye havredrikke.”

JÖRD rammer køledisken senere i år, hvor de tre havredrikke vil stå på køl i supermarkeder landet over.

Fakta om JÖRD

• Senere i år lancerer Arla tre havredrikke, der er 100 procent plantebaserede, under det nye brand JÖRD.

• JÖRD Havre er en ren havredrik med en ren og frisk smag.
    • JÖRD Byg har en delikat sødme fra byg.
    • JÖRD Hamp har et strejf af hamp, der elegant balancerer havrens sødme med en bitterhed og nøddeagtige toner.
  • Havredrikkene er produceret med økologiske ingredienser på Esbjerg Mejeri, og alle ingredienserne er fra Norden.
  • Havredrikke indeholder op til 50 procent mere havre end markedsledere på det danske marked.
  • De nye havredrikke vil stå på køl i supermarkederne.
  • Arla planlægger løbende at lancere flere plantebaserede produkter under JÖRD.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.