​Arla og Starbucks fejrer 10 år med drikkeklar iskaffe med mælk

​Arla og Starbucks fejrer 10 år med drikkeklar iskaffe med mælk

I år er det 10 år siden, at andelsselskabet Arla Foods og den amerikanske kaffekæde Starbucks indgik den første samarbejdsaftale der kombinerer drikkeklar iskaffe og mælk (ready to drink – ‘RTD’.) Partnerskabet har været en succes fra starten i et hurtigt voksende globalt marked. På 10 år er produktionen steget med ikke mindre end 1700 procent.

Da Arla Foods og Starbucks gik sammen i 2010, startede de på tre markeder. I dag sælges de drikkeklare iskaffe-produkter i mere end 43 lande i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA), med planer om at lancere på flere nye markeder. I forbindelse med den store geografiske udvidelse det seneste årti, er produktionen samtidig steget med 1700 procent fra otte millioner enheder i 2010 til næsten 144 millioner i 2019, hvor de drikkeklare iskaffe-produkter sælges i supermarkeder og dagligvarebutikker rundt om i verden.

”Vi er så heldige, at vi har et fantastisk team fra begge virksomheder, som samarbejder, og vi er glade for, at vores gode forhold fortsætter med at vokse. Lige fra starten har partnerskabet kombineret Arlas alsidigeerfaring med fremstilling af mælkedrikke og vores omfattende forsyningskæde med Starbucks’ enestående kaffeekspertise, hvilket er et perfekt match, hvis man ser på succesraten for vores fælles vækst,” siger Executive Vice President for innovation og marketing i Arla Foods, Hanne Søndergaard.

Markedet for drikkeklar iskaffe med mælk vokser hurtigt
Det globale RTD-kaffemarked er et af de hurtigst voksende i kategorienfor drikkeklare produkter, og salget steg globalt 17 procent i 2019. Lige siden Starbucks valgte Arla Foods som licenspartner i 2010, har virksomheden hvert år oplevet en tocifret vækst, som forventes at fortsætte de næste tre år. I 2018 var det det førende RTD-brand i EMEA, og denne position fastholdes.

"Drikkeklar iskaffe-kategorien fortsætter med at vokse meget hurtigt, og det vidner omet stort potentiale. Vi nåede en vigtig milepæl, da vi blev den førende leverandør af mælkebaserede drikkeklare produkter i Europa, Mellemøsten og Afrika. Det har vist os, at forbrugerne har hilst drikkevarernes gode smag og kvalitet velkommen, og den succes vil vi gerne bygge videre på," siger Hanne Søndergaard.

Tørst efter mere
I 2018 underskrev selskaberne en 21-årig strategisk licensaftale, der giver Arla Foods licens til fortsat at fremstille, distribuere og markedsføre Starbucks’ mælkebaserede RTD-kaffedrikke i premiumkvalitet til EMEA-regionen. Det er på baggrund af denne succes, at RTD-kategorien kommer til at spille en endnu større rolle i Arla Foods’ fremtidige strategi.

"Når vi ser på fremtiden, tror vi på, at innovation er nøglen til succes. Vi ønsker fortsat at arbejde tæt med Starbucks for at sikre, at drikkeklar iskaffe med mælk forbliver en forbrugerfavorit, mens vi udvikler og udbygger kategorien på en bæredygtig måde," siger Hanne Søndergaard.

Starbucks’ sortiment af drikkeklar iskaffe fremstilles på Arla Foods’ anlæg i Esbjerg med mælk fra Arla Foods’ 9.700 andelshavere og etisk ansvarligt indkøbt 100 % Arabicakaffe fra Starbucks Coffee Company.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.