Britiske landmænd siger ja til at blive andelshavere

Britiske landmænd siger ja til at blive andelshavere

Til nytår fusionerer Arla Foods amba med den britiske leverandørgruppe Arla Foods Milk Partnership.

Med 99,4 procent af stemmerne for blev det et markant ja til fusion med Arla fra Arlas britiske leverandørgruppe Arla Foods Milk Partnership (AFMP) ved afstemningen 30. oktober.

Dermed omdannes AFMPs investeringsselskab MPL til et andelsselskab, som kan fusionere med Arla. Næste skridt er, at hver enkelt AFMP-landmand skal tage individuel stilling til medlemskab senest 15. november.Arlas repræsentantskab sagde ja ved en afstemning 9. oktober.Fusionen sker pr. 1. januar 2014.

Fakta

• Arla Foods Milk Partnership (AFMP): ca. 1.300 mælkeproducenter og 1,6 mia. kg mælk, som leveres til Arla i UK.Ejer i dag 3,15 procent af Arlas britiske forretning. Dertil vil yderligere 300 kontraktleverandører med ca. 200 mio. kg. mælk få samme mulighed for optagelse i Arla, hvis AFMP aftalen godkendes. I alt altså 1.600 britiske mælkeproducenter med i alt ca. 1,8 mia. kg. mælk.

• Arla Foods i alt (2012): ca. 12.300 andelshavere og 10,4 mia. kg mælk

• Arlas samlede omsætning globalt forventes at nå ca. 73 mia. DKK i 2013.

• I dag er 26 procent af Arlas omsætning i Storbritannien, hvilket gør det til koncernens største enkeltmarked.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.