Efterspørgslen på købefastelavnsboller er tårnhøj, men interessen for at bage dem selv daler

Med kun få dage til fastelavn bages der fastelavnsboller på livet løs i bagerier og caféer landet over. Nogle har endda været i gang siden december. Efterspørgslen på de populære dessertboller er fortsat tårnhøj, priserne afspejler efterspørgslen, og mange steder melder udsolgt, inden dagen er omme. Samtidig daler danskernes interesse for at lave fastelavnsbollerne selv, viser nye tal fra Arla.dk’s søgehistorik.

Siden 2021 er antallet af søgninger på fastelavnsboller på Arla.dk gradvist faldet år for år, i alt med - 37 procent. Og kun 20 procent af danskerne laver dem selv, mens 41 procent køber dem. Det er en skam, mener Martin Wiese, der er opskriftsudvikler i Arlas Inspirationskøkken.

”Danskernes interesse for at købe fastelavnsboller ser ikke ud til at dale. Tværtimod. Og det afspejles selvfølgelig i prisniveauet, ligesom man jo må konkurrere med alle de andre søde tænder i byen. Derfor er det da helt oplagt at hoppe i forklædet, invitere din partner, ven eller børnene i køkkenet og forkæle dine nærmeste med hjemmelavede fastelavnsboller,” siger Martin Wiese.

Udover at spare penge, er det nemlig et inkluderende projekt for alle niveauer. Og en oplagt måde at få børnene med i køkkenet.

”Det er både et oplagt nybegynderprojekt, hvis man selv er lidt usleben, eller man drømmer om at lokke de små med i køkkenet. Og samtidig er det også spændende for den mere rutinerede amatørbager, fordi der er mulighed for at eksperimentere med mange forskellige varianter,” siger Martin Wiese.

Alle regioner er enige: Denne fastelavnsbolle hitter

På nogle områder adskiller vi os fra hinanden fra region til region, men når det gælder fastelavnsboller, er vi enige.

Tre år i streg har den mest søgte fastelavnsbolle på Arla.dk i samtlige regioner nemlig været den gammeldags fastelavnsbolle med creme. Det er også den mest populære blandt Arlas Instagram-følgere.

”Det hænger formentlig sammen med, at den gammeldags version er den mest kendte og samtidig simple. Derfor er det også et oplagt sted at starte, hvis man vil tage hul på bagningen. Når det er sagt, så findes der et væld af smagfulde og spændende variationer af fastelavnsbollen, så det er bare om at springe ud i det,” siger Martin Wiese.

Der er blandt andet fastelavnsbollen med appelsin, den populære semlor, en version med croissant eller den moderne choux au craquelin. Og der er endnu mere inspiration at hente i opskriftsuniverset på https://www.arla.dk/opskrifter/inspiration/fastelavnsopskrifter/.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.