Et stykke dansk madkulturhistorie hyldes, når Karolines Køkken fejrer 60-års fødselsdag

Karolines Køkken fylder 60 år. En af de ting, det ikoniske køkken er mest kendt for, er sine opskrifter, som har skabt rammerne for god mad, oplevelser og samvær. Det kommer til udtryk i danskernes hjem, hvor halvdelen af os har haft en Karolines Køkken kogebog i vores barndomshjem, og lige så mange har en kogebog stående i deres køkken i dag.

Der er nok at fejre. I 60 år har Karolines Køkken været en af danskernes foretrukne kilder til inspiration, opskrifter og god mad. Og meget er sket siden 1962, hvor køkkenet for første gang slog dørene op. Her var det Mælkepoppen, der inspirerede ungdommen til at drikke milkshakes, mens de lyttede til musikken på de nyeste grammofonplader. Siden blev køkkenet kendt for sine ikoniske opskriftshæfter, som blev husomdelt, og som gjorde tunmousse, indbagt mørbrad og citronfromage til folkeeje.

Og det folkekære køkken er lige så aktuelt i dag, som det var i 1962. I dag besøger i gennemsnit mere end 100.000 danskere hver uge Arlas hjemmeside for at finde inspiration til aftensmaden, kagebordet og middagsselskabet. Derudover er Karolines Køkken hver måned i kontakt med +1 million danskere på Instagram og Facebook, hvor de deler ud af opskrifter, inspiration og tips og tricks til madlavningen.

Det er ikke kun kontakten med danskerne, der har ændret sig markant. Det har også opskrifterne, som Karolines Køkken hele tiden udvikler med afsæt i tidens trends og de officielle kostråd.

”Vores opskrifter er i dag blevet meget grønnere. Vi hjælper danskerne med at få flere grøntsager og bælgfrugter i kosten og inspirerer til nye spændende retter. Men fundamentet er det samme, som det altid har været: Vi har fokus på, at mad skal smage godt, og at maden skal være et samlende omdrejningspunkt både til hverdag og til fest,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 28 år.

Kogebogen er allemandseje

En af de ting, Karolines Køkken er mest kendt for, er kogebøger. I alt har Karolines Køkken udgivet 30 kogebøger og 7 husomdelte opskriftshæfter de seneste 60 år. Dertil kommer et utal af hæfter, flyers og løsblade med opskrifter, som danskerne eksempelvis kan finde i supermarkerne.

Det betyder også, at rigtig mange danskere har haft en eller flere af køkkenets kogebøger tæt inde på livet. Faktisk har hver anden dansker haft en af Karolines Køkkens kogebøgerne stående i deres barndomshjem, mens lige så mange svarer, at de har mindst én stående i deres køkken i dag. Det viser tal fra en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Karolines Køkken.

”Vi er utroligt stolte af, at så mange danskere er vokset op med Karolines Køkkens kogebøger, og at halvdelen af os i dag har en kogebog stående. Der er meget stor forskel på opskrifterne fra de første kogebøger til de opskrifter, vi udgiver i dag. Du kan derfor tage på en lille tidsrejse i samtiden og tendenserne i de forskellige årtier, når du bladrer de forskellige kogebøger igennem,” siger Tove Færch og tilføjer:

”Karolines Køkken følger danskernes behov i køkkenet. I takt med, at vores madvaner og prioriteringer i hverdagen ændrer sig, tilpasser vi løbende vores opskrifter og gode råd, så danskerne fortsat kan blive inspireret og vejledt i madlavningen, som de har gjort det gennem 60 år.”

I dag deler Karolines Køkken også ud af opskrifter på Instagram og Facebook, hvor der udkommer mindst tre opskrifter om ugen. Derudover deler det rød- og hvidternede køkken tips og tricks baseret på trends og indsigter om hvilke opskrifter, danskerne søger efter på Arla.dk.

Udover opskrifter står Karolines Køkken bag en række af danskernes favoritprodukter til madlavning. Eksempelvis fløde, cremefraiche og madlavningsost samt færdiglavede produkter som supper og sovser.

Fakta om Karolines Køkken

• Karolines Køkken blev etableret i 1962 og kan i år fejre 60 års fødselsdag.
  • Karolines Køkken står i alt bag 30 kogebøger og 7 husstandsomdelte opskriftshæfter. Dertil kommer et utal af hæfter, flyers og løsblade med opskrifter, som danskerne eksempelvis kan finde i supermarkerne.
  • Gennem 60 år har Karolines Køkken udviklet mere end 6.000 opskrifter.
  • Hver dag besøger i gennemsnit mere end 100.000 danskere opskriftssiden på Arla.dk, mens Karolines Køkken hver måned er i kontakt med +1 million danskere på Instagram og Facebook. Derudover har mere end 500.000 danskere downloadet Karolines Køkkens app på deres telefon.
  • Karolines Køkken er et fysisk køkken, der ligger i stueetagen på Arlas hovedkontor i Viby
  • Karolines Køkken har i dag 5 fastansatte medarbejdere, der udvikler opskrifter og tester produkter.

Nøgletal fra Karolines Køkkens befolkningsundersøgelse

• 49 procent af danskerne har haft en Karolines Køkken kogebog i deres barndomshjem.
  • 50 procent af danskerne har en kogebog fra Karolines Køkken i deres hjem i dag.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8900 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.