Julen får flødesalget til at hoppe i vejret

Julen får flødesalget til at hoppe i vejret

December er allerede godt i gang, og det betyder en julemåned fyldt med god mad og julefrokoster. Og særligt én ingrediens storhitter, når den traditionsrige julemad skal tilberedes, nemlig piskefløden. Danskerne køber således dobbelt så meget piskefløde i december som i årets øvrige måneder, viser tal fra Arla.

Snart står den på julefrokoster, julehygge og ikke mindst juleaften, når kalenderen igen siger december. For mange betyder det også et glædeligt gensyn med traditionel julemad. Og den skal være akkurat, som mor plejede at lave den – på gammeldags manér med piskefløde. Det medfører, at der langes dobbelt så meget piskefløde over disken i julemåneden som resten af året ifølge Arlas salgstal på fløde.

Fløde er en del af julens traditioner

Julen er traditionernes fest, og her skal smagsløgene forkæles med blandt andet risalamande, brun sovs og flødekartofler. Dermed er julen også den tid på året, hvor danskerne indtager mest fløde. Tal fra Arla viser, at danskerne spiser mere end seks mio. kartoner halvliters fløde i december. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit indtager mere end en halv liter 38 %-piskefløde i julen.

”Julen er den højtid på året, som er omgærdet af flest traditioner. Her samles vi med familie og venner til hyggestunder, hvor den gode og traditionelle mad spiller en hovedrolle. Og her er piskefløden en uundværlig ingrediens i julens smagsoplevelser,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 23 år. Hun fortsætter:

”Piskefløden hører måske ikke hjemme i danskernes madlavning til hverdag, hvor sundhed i stigende grad fylder i bevidstheden. Men til jul er mange af den holdning, at maden skal smage, som den plejer, og at maden skal laves fra bunden. Derfor er julen den tid på året, hvor fløden virkelig kommer til sin ret og tilfører sin velkendte afrundende smag, der giver julemaden den blødhed og konsistens, vi kender og holder af.”

Risalamande topper søgehitlisten

At julen er traditionernes fest kommer også til udtryk, når danskerne søger på opskrifter i julemåneden. Ifølge Karolines Køkkens opskriftsdatabase er det nemlig de gode gamle juleklassikere, som danskerne opsøger mest, når de skal kokkerere til julens sammenkomster. Og især dessertklassikeren risalamande hitter med over 200.000 søgninger alene i december.

”Det er langt fra overraskende, at risalamanden ryger ind på en suveræn førsteplads over danskernes opskriftssøgninger i december. De fleste ville sikkert ikke kunne forestille sig en juleaften uden denne dessertfavorit, som hænger uløseligt sammen med en anden af julens helt store ritualer, nemlig jagten på mandlen og den eftertragtede mandelgave,” siger Tove Færch.

Efter risalamanden er de mest populære opskrifter i december havregrynskugler, brunede kartofler, stegt and og risengrød. Når det gælder opskrifter med fløde er tarteletter med høns i asparges og klejner blandt de mest søgte i december.

FAKTA

Figur: Arlas egne salgstal fra de sidste tre år dokumenterer det store piskeflødeforbrug blandt danskerne. Figuren viser, hvor mange tons piskefløde Arla sælger per 4 uger. Kilde: Arla Foods.

Top 5 over opskrifter i december
1. Risalamande 206.936 søgninger
2. Havregrynskugler 157.655 søgninger
3. Brunede kartofler 96.381 søgninger
4. Stegt and 85.022 søgninger
5. Risengrød med kanelsukker og smørklat 81.135 søgninger
Top 5 over opskrifter med fløde i december
1. Risalamande 206.936 søgninger
2. Tarteletter med høns i asparges 36.058 søgninger
3. Kartoffelsuppe med porrer og bacon 32.078 søgninger
4. Citronfromage 28.402 søgninger
5. Klejner 27.583 søgninger
Fakta om fløde
  • Karolines Køkken har fem forskellige varianter af fløde: Piskefløde 38 %, piskefløde 38 % økologisk, madlavningsfløde 18 %, madlavningsfløde 8 % og kaffefløde 9 %
  • Piskefløde er god i supper, sovser og desserter. Den bruges til at forfine smagen og jævning af varme retter. Ved piskning øges flødens volumen til det dobbelte og kan bruges til frugt og kage eller til pynt.
  • Madlavningsfløde er et mere fedtfattigt valg end piskefløden og har stadig flødens gode smag. Den er god til at forfine supper, saucer og gryderetter. Både varianten på 18 % og 8 % indeholder en smule hvedemel, så fløden ikke skiller ved opvarmning på grund af det lave fedtindhold. Madlavningsfløde skal omrystes inden brug, så hvedemelet i fløden fordeles, og du opnår en ensartet ret.
  • Kaffefløde har en let og frisk flødesmag. Den er god til at afrunde varme drikke, og selvom navnet antyder, at fløden er tiltænkt til kaffe, kan den også bruges i te eller varm kakao.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.