Ny analyse: Danskerne spørger Dr. Google til råds om sundhed

Over halvdelen af danskerne bruger i høj grad nettet til at finde vej i sundhedsjunglen. Det viser en ny undersøgelse fra Arla, som samtidig peger på, at den kritiske sans dog ikke har forladt forbrugerne. Danskerne tillægger nemlig officielle myndigheder og sundhedsfaglige eksperter en meget høj troværdighed, når det gælder viden om sundhed. Til gengæld skraber politikerne bunden.

Detoxkure, ultrasport og vaccinationsprogrammer kan være et virvar at finde rundt i. Og i en søgen efter hvad der er op og ned på sundhed, er informationen heller ikke mere end et par klik væk. Knap seks ud af ti danskere har inden for det seneste år Googlet en sygdom eller et symptom på en sygdom. Og godt hver fjerde har Googlet, hvorvidt en fødevare var sund eller ej. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Arla har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel. Men doktor Google er ikke alene om at hjælpe danskerne til mere viden om sundhed.

Danskerne lytter nemlig først og fremmest til de sundhedsfaglige eksperter som fx læger og andet sundhedsfagligt personale, når de skal have styr på sund kost, motion og sygdomme. Og familie og venner kommer ind på andenpladsen. Hver tredje dansker søger primært vejledning fra denne kilde.

”Vores undersøgelse viser, at danskerne især lytter til dem, som de har et personligt forhold til. Det er altså fx familielægen og familiemedlemmer, der har størst indflydelse på, hvad vi tænker om sundhed. Det kan blandt andet skyldes, at de begge er i stand til at kommunikere i øjenhøjde – og at det er nemt at få en dialog i gang, ” siger Maja Møller, CSR-ansvarlig i Arla Danmark og uddyber:

”Det stiller samtidig krav til fremtidens sundhedskommunikation. Hvis en sundhedsaktør skal gøre sig forhåbninger om fortsat at være relevant over for forbrugerne, er det nødvendigt at formidle sin viden, så den er nem at gå til.”

Tilliden til myndighederne er høj

Selvom venner og familie kan være populære sparringspartnere i samtaler om sundhed, er det stadig de traditionelle autoriteter, som danskerne tildeler størst troværdighed, når det kommer til viden om sundhed. Syv ud af ti af danskere har meget høj eller høj tillid til de sundhedsfaglige eksperter, som dermed indtager en klar førsteplads på tillidsbarometeret. Myndigheder som fx Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen ligger nummer to på tillidsbarometeret. Halvdelen af danskerne har meget høj eller høj tillid til denne gruppe. Men myndighederne har alligevel et godt stykke arbejde foran sig:

”Det er simpelthen for svært for danskerne at få adgang til viden om sundhed fra myndighederne. Ifølge vores undersøgelse ville mere end fire ud af ti nemlig foretrække at få information om sundhed fra de officielle myndigheder. Ikke desto mindre henter kun hver tiende deres primære viden herfra. Det kunne tyde på, at der er behov for at gentænke sundhedsdialogen med borgerne,” siger Maja Møller, CSR-ansvarlig i Arla Danmark, og fortsætter:

”Sammenholdt med den høje troværdighed, som myndighederne har blandt befolkningen, er der med andre ord en oplagt mulighed for myndighederne for i langt højere grad at informere danskerne om op og ned på tidens sundhedstendenser. Især taget i betragtning af at disse aktører i den grad har kompetencerne til at løfte danskernes sundhed.”

Lavest på tillidsbarometeret er politikere, som færre end en ud af ti af danskerne har meget høj eller høj tillid til blandt aktører på sundhedsområdet.

Fakta om undersøgelsen

Arla har fået gennemført en befolkningsundersøgelse af danskernes holdninger til sundhed og viden via Epinions Danmarkspanel i perioden 2. juni til 6. juni 2016. Analysen baserer sig på i alt 1.003 webinterviews af 18-75-årige danskere.

Resultaterne er baseret på en repræsentativ sample, og eventuelle skævheder er efterfølgende fjernet ved en vægtning i forhold til køn, alder, region og uddannelse.

Nøgleresultater: Se billeder.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 12.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.