Til højre: Peder Pedersen - Indehaver Til venstre: Andres Carl - Mekaniker/medindehaver.

AutoMester Sdr. Omme ApS er blevet AutoMester E+ for at gå autobranchens grønnere fremtid i møde

Centralt i den sønderjyske by, Sønder Omme, ligger AutoMester Sdr. Omme, der siden 2006 har været en del af landets største værkstedskæde, AutoMester. At værkstedet blev en del af AutoMester E+ den 1. januar 2024, vidner om en høj grad af udvikling og fornyelse, der må siges af være en del af værkstedets DNA.

I 1992 startede Peder Pedersen livet som selvstændig værkstedsejer og etablerede værkstedet Volvo Speciale sammen med sine to brødre. Siden er der sket meget: Brødrene ville andre veje, værkstedet er blevet en del af AutoMester, har skiftet adresse og fået en ny medejer. I dag hedder værkstedet AutoMester Sdr. Omme og drives af Peder Pedersen og den ligeså bilglade medejer, Andreas Hansen Carl, der tidligere har været i lære på værkstedet.

Nu er tiden igen inde til forandring, og AutoMester Sdr. Omme er blevet en del af AutoMester E+ blandt andet for at imødekomme en grønnere fremtid for autobranchen, behovet for digitalisering og det hastigt udviklende el- og hybridbilmarked.

“Vi glæder os over at vise kunderne, at vi er en del af AutoMester E+ og alle de grønne tiltag, vi tager derigennem. Der er ingen tvivl om, at det er denne vej, vi alle sammen skal. Autobranchen er i hastig udvikling, og det er afgørende for ethvert værksted, at de følger med udviklingen,” udtaler værkstedsejer Peder Pedersen, der har 45 års erfaring fra autobranchen.

Imødekommer den grønne omstilling

Siden 2006 har værkstedet på Vejlevej 9 i Sønder Omme været en del af AutoMester-kæden, der består af næsten 400 værksteder og omkring 1100 dedikerede mekanikere. At værkstedet fra den 1. januar er blevet en del af kædens E+ koncept tilføjer et ekstra lag til de fordele, der kommer med at have den solide værkstedskæde i ryggen. Det fortæller den 64-årige værkstedsejer og understreger, at livet som selvstændig ikke er en leg.

“Samtidig med at man skal drive en forretning, er der jo enormt meget at tage stilling til hele tiden, og der bliver kun mere i takt med udviklingen. Derfor er det en kæmpe hjælp, at vi kan benytte os af AutoMesters leverandører, kurser og uddannelser, netværk og markedsføring,” uddyber Peder Pedersen.

De to værkstedsejere og deres to ansatte har de seneste år oplevet en stigende efterspørgsel på service af el- og hybridbiler såvel som miljøvenlige tiltag blandt deres kunder, og glæder sig derfor over officielt at være med på den grønne omstilling.

“Vi oplever, at vores kunder er blevet meget mere miljøbevidste, og det hænder også at de spørger ind til vores håndtering af ting som olie og oliefiltre, “ fortæller han, og fortsætter: “Og så er det jo rart, at vi kan fortælle, at materialerne bliver håndteret korrekt og med hensyn til miljøet, takket være den aftale AutoMester E+ har indgået med ABAS Miljøservice, der f.eks. kommer og henter gamle bremser og filtre,” forklarer den 64-årige værkstedsejer og understreger, at de derudover er særligt begejstrede over at kunne tilbyde kunderne E+ ydelser som batteriforsikring og et års gratis vejhjælp ved service efter fabrikkens forskrifter.

Miljøet lider, og bilerne har en del af skylden. Mens bilproducenterne arbejder på højtryk for at udvikle nye og mere CO2-neutrale løsninger, vil AutoMester som Danmarks største værkstedskæde gerne gå forrest i at passe bedre på klimaet. Derfor lancerede AutoMester i 2019 konceptet under navnet AutoMester E+, der handler om at gøre hverdagen lettere for deres kunder og samtidig sikre grøn omstilling og servicering af fremtidens el- og hybridbiler.

Det grønne E står blandt andet for el- og hybridbiler, e-handel og energibevidsthed. Foruden service og reparation af el- og hybridbiler tilbyder AutoMester E+ blandt andet også online booking, service- og reparationsaftaler, E+ vejhjælp, vejledning omkring grønnere kørsel og meget mere.