Per 1. januar fusionerer Smedegård Tim med Snogdal Autoværksted. Fra venstre: Bjørn Smedegård, Michael Smedegård, Jeppe Snogdal, Karl Snogdal, Tove Snogdal

Smedegård Tim går fremtiden i møde: Fusionerer med Snogdal Autoværksted og bliver AutoMester E+

Siden 2007 har Smedegård Tim A/S været en del af landets største værkstedskæde, AutoMester. At værkstedet per 1. december kan føje et E+ til deres skilt og per 1. januar en tredje indehaver til teamet betyder bl.a., at værkstedet fremadrettet tilbyder service på el- og hybridbiler og proaktivt går fremtiden i møde med et grønnere fokus.

Nord for Ringkøbing, i den lille vestjyske by Tim, har autoværkstedet Smedegård Tim ligget solidt placeret på Holstebrovej 148 siden 1975. Siden 2000 har det været drevet af brødrene Bjørn og Michael Smedegård, der overtog det efter deres forældre. Meget tyder på, at de to brødre har sans for forretning, for i løbet af de sidste 23 år er de gået fra tre til syv mekanikere, og blevet en del af AutoMester. Nu er tiden igen inde til forandring.

“Det seneste års tid har vi arbejdet på at føre to store ændringer ud i livet. Nu kan vi endelig løfte sløret for de to forandringer, der begge vil hjælpe os med at stå stærkere i fremtidens bilbranche og yde den bedst mulige kundeservice,” fortæller 52-årige Michael Smedegård, der har arbejdet i autobranchen i 35 år.

Fusionerer med naboværkstedet
På parallelvejen, knap 200 meter fra Smedegård Tim, har Snogdals Autoværksted haft adresse siden 1984. Siden den spæde start har det været ægteparret, Karl og Tove Snogdal, der sammen har drevet det konkurrerende værksted, som har været en del af Din Bilpartner siden 1996. Lige siden 2012 har deres søn, Jeppe Snogdal, også været en del af den daglige drift på det lille familiedrevne værksted.

Selvom de to værksteder teknisk set var konkurrenter, har de altid været gode venner og tilmed set hinanden som kolleger. Med et 40 års jubilæum i sigte, er tiden nu inde for Snogdal-ægteparret til at give stafetten videre til deres 33-årige søn, Jeppe. Det gør de dog på en anderledes måde:“Vi har valgt at fusionere med Smedegård Tim. Det er en beslutning, der har været i støbeskeen et års tid, og som vi er trygge og glade ved. Vi ser det som en god fremtidssikring for alle parter. Det medfører, at Karl bliver en del af bestyrelsen, og Jeppe bliver værkstedsindehaver hos Smedegård Tim på lige fod med Bjørn og Michael,” fortæller Tove Snogdal, der ligesom resten af Snogdal-familien og Smedegård-brødrene håber, at deres trofaste kunder vi følge med Jeppe til den nye adresse.

Vil sikre fremtiden med grøn omstilling
Den foreliggende fusion er dog ikke den eneste forandring forude. Siden 2007 har Smedegård Tim været en del af AutoMester-kæden, der består af knap 400 værksteder og omkring 1100 dedikerede mekanikere. Fra den 1. december 2023 opgraderer værkstedet til AutoMester E+ for at indgå i fremtidens bilbranche. Brødrene Smedegård har altid været glade for at være en del af AutoMester, idet de sætter pris på friheden som selvstændige, men samtidig nyder godt af at være en del af noget større. Ifølge den yngste af de to brødre, 47-årige Bjørn, bliver de først og fremmest en del af E+ for at kunne sætte sig i førersædet i branchen:

“Selvom det går godt, er det vigtigt, at man bliver ved med at udvikle og forbedre sig. Derfor er vi også alle tre, både Jeppe, Michael og jeg, glade for at kunne vise vores kunder, at vi både ønsker - og er i stand til - at hjælpe dem med deres el- og hybridbiler, ligesom vi er i stand til at følge med tiden.”

Den nyslåede trio har de seneste år oplevet en stigende efterspørgsel på service af el- og hybridbiler blandt deres kunder, og glæder sig derfor over officielt at være med på den grønne bølge. De er desuden særligt begejstrede over at kunne tilbyde kunderne E+ ydelser som et års gratis vejhjælp ved service efter fabrikkens forskrifter.

Miljøet lider, og bilerne har en del af skylden. Mens bilproducenterne arbejder på højtryk for at udvikle nye og mere CO2-neutrale løsninger, vil AutoMester som Danmarks største værkstedskæde gerne gå forrest i at passe bedre på klimaet. Derfor lancerede AutoMester i 2019 konceptet under navnet AutoMester E+, der handler om at gøre hverdagen lettere for deres kunder og samtidig sikre grøn omstilling og servicering af fremtidens el- og hybridbiler.

Det grønne E står blandt andet for el- og hybridbiler, e-handel og energibevidsthed. Foruden service og reparation af el- og hybridbiler tilbyder AutoMester E+ blandt andet også online booking, service- og reparationsaftaler, E+ vejhjælp, vejledning omkring grønnere kørsel og meget mere.