Lise-Lotte Helms-Olesen, McDonald’s Danmark modtager HR-prisen 2013

McDonald’s Danmark har gennem en målrettet HR-indsats formået at have Danmarks mest tilfredse medarbejdere med positive forretningsmæssige resultater som følge. For den bedrift modtager HR-direktør Lise-Lotte Helms-Olesen, McDonald’s Danmark i dag HR-prisen 2013 uddelt af DANSK HR.

Engagerede medarbejdere
Begrundelsen for tildelingen af årets HR-pris er, at McDonald’s Danmark gennem åben og ærlig kommunikation samt et tydeligt værdisæt har skabt en ramme for engagerede medarbejdere, der arbejder for virksomhedens videre succes.

McDonald’s Danmarks klare og gennemsyrede værdisæt har i særdeleshed været betydningsfuldt de seneste år. I mange år havde McDonald’s Danmark en medarbejderomsætning på mere end 50 procent. Dette tal er godt og vel halveret over de seneste 4-5 år, bl.a. gennem en stærk og fokuseret HR-indsats.

”Vi arbejder efter det mantra, at det kan godt være, at du tjener penge, men dit arbejde skal give mening. Hvis medarbejderen eller franchisetageren ikke tror på brandet generelt og vores værdisæt specifikt, vil det ikke fungere i længden. Derfor er det vigtigt, at alle kender, mærker og arbejder efter organisationens værdisæt,” forklarer HR-direktør Lise-Lotte Helms-Olesen.

Hire the Smile
Hos McDonald´s Danmark er kunde- og serviceoplevelsen naturligt i centrum. Forretningen lever af glade gæster, der kommer igen og medarbejderne er vejen til glade gæster. Det kræver, at virksomheden ansætter medarbejdere, der er parate til at give gæsten en oplevelse – også selvom oplevelsen kun varer et par minutter.

”Det er ikke længere nok, at gæsten får en varm burger i en fart. Gæsterne vil også have en oplevelse, når de besøger os,” forklarer Lise-Lotte Helms-Olesen. ”Vi har et rekrutteringsprogram, vi kalder ”Hire the Smile”. Det betyder, at vi skal have medarbejdere, der har lyst til at smile, når de er på arbejde. Det udvider vi nu, så vi taler om ”det autentiske smil”. Kunder vil have deres burger serveret af en medarbejder med personlighed og autencitet. Og det er vores opgave at bygge videre på det, vi allerede har og være endnu mere ambitiøse, også på uddannelse og udvikling af vores medarbejdere.”

Samarbejde med fagforeningen
Også i forhold til de eksterne relationer har virksomheden arbejdet med medarbejdertilfredshed. For år tilbage var der stor skepsis mellem McDonald’s Danmarks franchisetagere og fagforeningen. Lise-Lotte Helms-Olesen satte sig derfor for at finde frem til problemets kerne, der viste sig at være manglende viden. Gennem viden om og forståelse for, at McDonald’s stræber efter at få glade medarbejdere, give dem et godt arbejdsklima og lyst og motivation til at komme på arbejde og gøre en indsats, fik HR-direktøren etableret et konstruktivt samarbejde mellem parterne.

”Vi skabte transparens og forklarede, hvad vi gjorde og hvorfor. Alle vores tiltag og den systematiske opfølgning i restauranterne, har været med til, at McDonald’s Danmark har vundet prisen som Danmarks bedste arbejdsplads gennem Great Place To Work i både 2011 og i 2012,” siger Lise-Lotte Helms-Olesen.

For mereinformation, venligst kontakt:
Kim Staack Nielsen, Chairman, DANSK HR, 86 21 61 11 eller ksn@danskhr.dk
Signe Wagner, Kommunikationskonsulent, McDonald’s Danmark ApS, pressetelefon 70 22 01 60 eller signe.wagner@dk.mcd.com

Om HR-prisen
HR-prisen (tidligere Personalechefprisen) uddeles af foreningen DANSK HR. HR-prisen uddeles til en HR-ansvarlig, som har gjort en ekstraordinær indsats / opnået ekstraordinære resultater inden for sit felt. I år uddeler DANSK HR HR-prisen for 17. gang.

Om McDonald’s Danmark
McDonald´s etablerede sig for første gang i Danmark i 1981, og siden den tid har virksomheden oplevet en kraftig vækst i Danmark trods stigende konkurrence i et voksende hastigt fast food-marked.

McDonald´s har i dag 86 restauranter i Danmark. 72 af restauranterne ejes af selvstændige franchise-tagere – resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald´s Danmark beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen alene i Danmark.

McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011 og 2012. Læs mere på www.mcdonalds.dk

• personalechefer i danmark
  • træfpunkt
  • danmarks bedste arbejdsplads
  • dansk hr
  • personalechefprisen 2013
  • personalechefpris
  • personalechefprisen
  • hr-prisen 2013
  • hr pris
  • hr-prisen
  • lise-lotte helms-olesen
  • mcdonalds danmark
  • mcdonalds

DANSK HR er Danmarks største forening og faglige netværk for HR-direktører, HR-chefer, HR Business Partners, HR-ansvarlige og HR-konsulenter.

DANSK HR's formål er at varetage interesserne for danske HR-chefer og andre HR-ansvarlige
fra både den private og offentlige sektor samt andre personer, som arbejder med HR-området.

Hos DANSK HR arbejder vi for at forbedre virksomhedernes kendskab og brug af Human
Resource ansvarlige.

DANSK HR’s kerneområder i forhold til medlemmerne er formidling af HR-viden, HR-netværk
og HR-rådgivning.

DANSK HR udgiver erhvervstidsskrifterne HR-chefen, Ledelse i Udvikling, HR guiden og
Ledelse  og Udvikling, ligesom vi hvert år arrangerer Danmarks største HR-messe, Træfpunkt Human Resources.

DANSK HR har ca. 1000 medlemmer.