Undervognsbehandling med ridser i lakken hos dealsites

Rustbeskyttelse handler også om tillid – i hvert fald for de mange danske bilejere, som ønsker at beskytte bilen på bedst mulig vis. Processen for undervognsbehandling er avanceret, og for at arbejdet kan udføres korrekt, kræver det blandt andet præcise sprøjteskemaer, godkendt udstyr samt adskillelse og afmontering af diverse dækplader i vognbunden og inderskærme. De procedurer bliver overholdt af de autoriserede og godkendte rustbeskyttelsescentre, men det kan almindelige autoværksteder ikke altid, og derfor kan resultatet blive katastrofalt.

Katastrofalt er netop det ord, der bedst beskriver processen for en Suzuki Swift, som har været igennem en undervognsbehandling købt hos et dealsite. Her har fagfolk konstateret, at undervognsbehandlingen af køretøjet var yderst mangelfuld. Først og fremmest var køretøjet ikke tilstrækkelig rengjort inden behandlingen, og desuden var køretøjet kun blevet behandlet på udvendige overflader med et uegnet slidlagsprodukt og uden underliggende behandling med tyndt penetrerende hulrumsprodukt. Der var i øvrigt slet ikke foretaget rustbeskyttelse i bilens mange hulrum. Og dette er desværre ikke et enestående tilfælde viser en række stikprøvekontroller fra fagfolk.

Det, du ikke kan se ”Bilens hulrum er en af de ting, som kunderne ikke kan se – og i mange tilfælde heller ikke kender til. Derfor er det kun de færreste bilejere, som er klar over de forholdsregler, man skal være opmærksom på, for det er ofte i hulrummene, der ikke behandles ordentligt,” forklarer Mogens Vestergaard, teknisk chef hos Dinitrol, og fortsætter:

”Selvom hulrummene er blevet behandlet, er det vigtigt, at rustbeskyttelsen bliver påført korrekt og ikke rammer kritiske elektroniske dele og sensorer. Det kan man sikre ved hjælp af detaljerede sprøjteskemaer. Vi udarbejder dem selv for alle bilmærker, men uanset hvad er de en nødvendighed for at bevare bilens sikkerhed.”

En uægte eller mangelfuld undervognsbehandling medfører ikke kun, at bilen risikerer at ruste. I mange tilfælde gør det ondt værre, hvis beskyttelsen kun er sprøjtet på de synlige flader. Så kræver det, at beskyttelsen fjernes, inden bilen kan rustbehandles ordentligt. Og det er en bekostelig affære for bilisten.

Desværre er det ikke kun forbrugerne, der går fra autoværkstedet med en flad fornemmelse i disse tilfælde. Dårlige oplevelser fra dealsites-tilbud går også ud over tilliden til de etablerede leverandører ifølge Dinitrols Mogens Vestergaard:

”Som leverandører af undervognsbehandling sælger vi tryghed, fordi vi som eksperter forventes at give køretøjerne en korrekt udført behandling. Når der kommer andre aktører på markedet, der svigter på tillidsparameteret og giver forbrugerne en dårlig kvalitet, rammer det også os, der rent faktisk lever op til kvalitetskravene. Det er vi selvfølgelig kede af.”

Inden bilejere kaster penge efter et tilbud med rustbeskyttelse fra et dealsite, kan forbrugerne med fordel undersøge, om der er tale om et rustbeskyttelsescenter, der er godkendt af og løbende får taget stikprøvekontroller af Teknologisk Institut.

• Økonomi, finans

• bilpleje
  • din bil
  • rust
  • transport
  • rustbeskyttelse
  • pressemeddelse

Verdens bedste rustbeskyttelse siden 1947

Dinitrol har på verdensplan mere end 70 års erfaring inden for rustbeskyttelse. Vi er Danmarks største udbyder af undervognsbehandling med centre fordelt over hele landet.

Vi arbejder hele tiden på at gøre VERDENS BEDSTE RUSTBESKYTTELSE endnu bedre! På den måde kan vi altid sikre den bedste kvalitet. Hos Dinitrol er kvali­tet og service afgørende for en ordentlig rustbeskyttelse – og vores kunders tilfredshed.

Rasmus Djurhuus

Pressekontakt Marketingansvarlig 91898556