Årets første taler på Mynewsday: Fremtidens journalister

Årets første taler på Mynewsday: Fremtidens journalister

Årets Mynewsday handler om at tage chancer. “Når forandringens vinde blæser, er der nogle, der bygger læhegn, andre bygger vindmøller” siger et kendt kinesisk ordsprog. Vi hylder dem, der ser muligheder fremfor begrænsninger.

I kommende blogindlæg præsenterer vi de fire talere på Mynewsday den 9. nov. Vi starter med Zetland.

For fem år siden sad fire unge journalister i gode jobs. Én arbejdede hos TV2, en anden på Politiken og en tredje skrev for Euroman. Der var pensionsordninger, barselsorlov og ordnede forhold. Alligevel var der noget, som skurrede.

De etablerede medier var i krise. Tilliden dalede, kun de mest loyale læsere var tilbage, og cheferne rev sig i håret over vigende indtægter.

Mange glas rødvin blev drukket, mens journalisterne Silke Bock, Hakon Mosbech, Lea Korsgaard og Jakob Moll gentagne gange mødtes efter arbejde og talte om mediebranchens udfordringer. En dag tog de konsekvensen og sagde op, og i marts 2012 blev medievirksomheden Zetland stiftet. Zetland udgiver lange journalistiske fortællinger i form af singler og arrangerer journalistiske sceneshows. Det er fremtidens journalistik på en helt ny måde.

Zetland har allerede været nomineret til Cavling-prisen, er blevet udvalgt til at være blandt erhvervslivets 100 største talenter og har fået finansieret opbygningen af et helt nyt dagligt kvalitetsmedie, der går i luften januar 2016.

På Mynewsday den 9. nov. fortæller partner og redaktør Silke Bock, hvordan fremtidens journalister arbejder og hvad kommunikationsafdelinger kan lære af Zetlands succes.

Jourhavende Pressekontakt