Facebook vs. Twitter

Facebook vs. Twitter

Facebook eller Twitter? Det sociale medielandskab giver os mulighed for at dele og sprede som aldrig før. Men hvor mange læser eller ser rent faktisk materialet? Og hvilke af de sociale mediers kanaler er mest effektive til at distribuere information og generere trafik?

Flere og flere virksomheder anser de sociale medier som en vigtig platform for deres markedsføringsaktiviteter. Samtidig forstår de vigtigheden af at måle effekten af deres sociale markedsføringsaktiviteter så konkret som muligt.

Brugerstatisik
PR-bureauet Digital Surgeons har kortlagt Facebook og Twitters sociale demografi for 2010 og skabt et let forståeligt overblik. Statistikken viser, at Facebook slår Twitter med flere længder i forbindelse med antallet af brugere. Facebook havde i 2010 500 millioner brugere, mens Twitter blot havde lidt over 100 millioner brugere.

Der er en lille overvægt af kvindelige brugere på begge medier, især på Facebook. Samtidig er brugerne på Facebook en anelse yngre end Twitters.

Aktivitet
Facebooks brugere var mere aktive end Twitters brugere sidste år. Omkring 41% af brugerne på Facebook loggede ind dagligt sammenlignet med blot 27% på Twitter. Der var også større sandsynlighed for, at Facebook-brugerne fulgte specifikke brands og virksomheder, end at Twitter-brugere gjorde det; således fulgte ca. 40% af Facebook-brugerne minimum et brand sammenlignet med 27% af brugerne på Twitter.

Mens tallene viser, at Facebook har flere medlemmer end Twitter, mener Digital Surgeons, at Twitter-brugere er mere loyale over for de virksomheder, de følger. Næsten 67% af dem, der følger et brand på Twitter, køber dets produkter. Til sammenligning er tallet 40% for de brugere, der følger et brand på Facebook.

Klik
Mashable, formentlig den største blog om sociale medier i dag, foretog sin egen undersøgelse om, hvad deling på Facebook og Twitter har givet dem i forbindelse med spredning af content og trafik genereret til Mashables hjemmeside. Gennem en periode på tre måneder overvågede Mashable, hvor mange gange deres posts og artikler blev delt på Facebook og Twitter, og sammenlignede, hvor mange klik de to forskellige sociale netværk genererede (klik der ledte læsere til Mashables hjemmeside).

Undersøgelsen konkluderede, at Twitters brugere i markant større grad kunne finde på at sprede materialet yderligere frem for at læse det, mens brugere på Facebook agerede stik modsat.

Facebook-brugere læser artikler mere end de deler dem. Tweets genererede gennemsnitligt 0,38 klik, mens posts på Facebook gav 3,31 klik, hvilket svarer til 8,7 gange så mange klik pr. post.

Mashables undersøgelse er ikke færdiggjort, og der er risiko for, at undersøgelsen fokuserer for meget på en specifik målgruppe frem for en bredere gruppe. Der er dog en del virksomheder, der mener, Facebook-posts er mere værd end Tweets. Mashables Vadim Lavrusik skriver, at man dog skal drage konklusioner med forsigtighed. Facebook og Twitter er to forskellige sociale netværk, og hvis man ikke passer på, ender man med at sammenligne æbler og pærer.

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk