Sådan effektmåler Mynewsdesk. 4 tips!

Sådan effektmåler Mynewsdesk. 4 tips!

Hos Mynewsdesk er vi vilde med tal! Vi taler en del om at lade din kommunikationsstrategi være styret af data, for data og statistik er fantastiske redskaber til at få svar på, om din kommunikationsindsats er en succes.

Eftersom “Openness” er en af Mynewsdesks stærkeste værdier, vil vi i åbenhedens navn lukke op for posen og vise fuld transparens omkring, hvordan vi selv måler effekten af vores PR og kommunikation.

I dette blogindlæg dykker vi ned i et konkret eksempel: nemlig de strategiske valg bag udgivelsen af Mynewsdesks e-bog “The Data-Driven Mindset.” Rapporten er et resume af research, vi har foretaget igennem det seneste år, hvor vi har spurgt kommunikations- og marketingbranchen, hvordan de arbejder.

Marketing-teamet hos Mynewsdesk udarbejdede en strategi baseret på aktiviteter på både paid, shared, owned og earned (PESO) kanaler. Her er de resultater, som vi opnåede med kampagnen:

1. Fortjent medieomtale – styrken i andres validering

Vi sendte naturligvis ebogen ud via Mynewsdesk newsrooms i form af en pressemeddelelse.

Takket være strategiske henvendelser til relevante medier i Sverige, Norge, Danmark og Tyskland, fik vi i alt medieomtale i 23 forskellige medier. Derudover fik vi omtale takket være Mynewsdesks mediedatabase. Kombinationen af en push- og pull-strategi er helt unik og giver maksimal effekt. Vil du have større effekt og en stærkere kommunikationsstrategi, så kontakt Mynewsdesk Content.

For at skrive en interessant pressemeddelelse, dykkede Mynewsdesks PR ansvarlige Sara Lindström ned i artikler fra de største mediehuse for at se, hvilke emner der var af interesse for publikationernes journalister. Hun opdagede, at kunstig intelligens (AI) var en stor trend, og derfor blev vinklen på pressemeddelelsen “Ny rapport: Kun en af fem kan forklare kunstig intelligens.

Målrettet pitch og en vinkel, der blev talt om

For at finde den rette vinkel, skabte Sara en notifikation i vores medieovervågningsværktøj for at se, hvad medierne skrev om lige nu, og hvad de tidligere havde skrevet om AI og data.

Et par dage inden lanceringen, udkom LinkedIns årlige Global Talent Trends , som blandt andet fremhævede den voksende efterspørgsel efter AI og databaseret business development. Rapporten blev citeret bredt, og Mynewsdesks rapport gav derfor nye vinkler til et emne, der var trending. Perfekt timing for os.

Alene den svenske pressemeddelelse genererede 888 visninger: 253 fra online kilder, 470 fra email og 165 fra abonnenter hos Mynewsdesk.

Kontakten til de udvalgte medier skete et par dage inden den officielle lancering, og Sara brugte funktionen Send eksklusivt i Mynewsdesks værktøj for at sende til udvalgte journalister og medier.

Med Send eksklusivt kan du sende en pressemeddelelse, som ikke er publiceret endnu. Du kan også tilføje en personlig besked og se opening og click rate.

Tip: Send hellere til få målrettede journalister i stedet for til store grupper. Følg op telefonisk for at høre, om journalisten har spørgsmål.

Vi brugte i alt 65,000 DKK på ekstern markedsføring af ebogen. Hvis vi ser på cost-per-view, betalte vi cirka 85 øre på visning. Og endnu vigtigere var det, at vi fik 18 links tilbage til mynewsdesk.com, hvilket hjælper os med at ranke stærkere hos google og andre søgesider. Vores mål var at få 15 presseomtaler, og vi nåede det - og lidt til -, idet ebogen og undersøgelsen blev nævnt i 38 forskellige medier!

2. Egne kanaler styrker dine kampagner

Vi publicererde e-bogen på Mynewsdesks egne-sider, og derudover skabte vi en email kampagne. Nogle trendanalytikere siger, at email er død, men for Mynewsdesk er det stadig en af vores stærkeste outbound kanaler. Vi sendte emails ud på alle vores markeder og introducerede dermed 58.000 mennesker til e-bogen.

Tip: Styrk din email marketing kanal ved at sørge for, at du er opdateret ifølge GDPR og har opt. in på emails fra jer. Send dem kvalitetsmateriale, så de ser værdi i at modtage indhold fra jer.

Partner webinarer tilføjer ekstra værdi

Vi satsede naturligvis ikke alt på ét bræt med en enkelt email udsendelse. Vi fulgte op, og vi vil også inkludere ebogen i kommende emails til interesserede prospects. Desuden samlede vi eksperter fra SEMrush, Quintly, and Klipfolio i et webinar for at analysere resultaterne og få eksterne øjne på vores undersøgelse.

Ifølge GotoWebinar fik vi 600 tilmeldte, 85 som deltog live og 150 som så det efterfølgende.

Vi var ikke tilfredse med antallet af live-deltagere, men i en efterfølgende analyse kan vi se, at timingen var forkert. Det fungerer ikke for vores målgruppe i Norden og DACH at have et webinar, der starter kl. 17.

Webinaret var en fremragende måde at skabe ekstra buzz omkring ebogen, og desuden gav den os 504 nye kontakter og 1468 besøgende til landingssiden.

Tip: Med webinar, som med alle andre aktiviteter, bør du sætte et mål. Hvor mange deltagere ønsker vi? I vores efterfølgende survey til de tilmeldte kunne vi tydeligt se, at tidspunktet ikke passede de europæiske tilmeldte. Det er en god lærdom til næste gang.

3. Betalt omtale skaffer nye navne

Vi brugte Facebook ads, og indtil videre har vi fået godt 400 sign-ups. Ifølge vores PPC ekspert, Josefin Haglund, konverterer e-bøger generelt godt, men de koster os mere end f.eks. skabeloner.

Country Sign ups Conversion rate
SE 150 42%
DK 59 44%
NO 66 58%
DE 82 39%
FI 39 52%

Den høje conversion rate kan bero på flere ting:

Tip: Facebook lead-gen formularer er mere effektive end at sende en person over til en landingsside. Tærsklen for at downloade er lavere. Sørg for konstant at optimere din paid promotion for at skaffe billigere cost-per-conversion.

4. Sharing is caring

Sociale Medier er primært fokuseret på brand awareness. Men vi har udarbejdet en metode til at give værdi og påvirke bundlinien. Amanda Lundin, vores ansvarlige for sociale medier, bruger LinkedIn.
“LinkedIn ønsker, at du bliver bedre til dit arbejde. Og at være datadrevet er oftest en del af et kommunikations- eller marketingjob, ikke? Uanset hvad du arbejder med, vil du blive målt ud fra forskellige parametre”, siger hun.

Vi delte ebogen på LinkedIn og Facebook. Facebook viste sig at være en dårlig kanal for dette indhold. Lav rækkevidde og dårlig konvertering. Det er i tråd med Facebooks algoritme, som ikke favoriserer virksomheder.

Derimod oplevede vi succes på LinkedIn, og det er takket være vores kolleger. De delte, likede og kommenterede, og det påvirkede rækkevidden. Vi nåede mere end 3000 mennesker og vi fik mere end 50 kliks.

Tip: Brug dine kolleger til at give dit indhold et boost.

data driven infographicKonklusion

Vores overordnede mål med lanceringen af ebogen var: 4000 downloads, 2000 tilmeldinger til webinaret og 15 presseomtaler. Disse mål var baseret på tidligere, lignende projekter, men naturligvis satte vi målet højt. Det skal man for at holde sig selv til ilden, ikke?!

Alt i alt er vi meget tilfredse! Vi nåede langt over målet for earned media med omtale i 38 forskellige medier.

Mht. webinaret så opnåede vi ikke det ønskede mål, muligvis på grund af det lidt teknisk svære emne, og helt sikkert fordi tidspunktet var dårlig timing for europæiske tilmeldte.

Vi har flere tusinde downloads, og de triller fortsat ind, så vi er fortrøstningsfulde omkring at nå målet på 4000 downloads.

Tak fordi du læste hele vejen hertil. Her er vores sidste takeaway: Vil du vise ledelsen, hvad dine resultater er værd? Så start med at se vores webinar om, hvordan kommunikation og PR kan påvirke bundlinjen.

Held og lykke med at blive mere datadrevet og analytisk i dit arbejde!

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk