Polestar italesætter manglende klimaindsatser fra bilproducenter på trods af stor efterspørgsel fra forbrugerne

• Ny data viser, at mere end hver tredje danske forbruger vil forbyde nye benzin- og dieselbiler inden 2030
  • Forbrugerne er klar, men der mangler handling fra bilproducenterne og politikerne
  • Set in Stone” - en historisk handlingserklæring blev gemt væk i skuffen

GÖTEBORG, SVERIGE - 20. september 2022. Polestar (Nasdaq:PSNY), det svenske performance elbilsmærke, præsenterer en ny rapport, der viser, at forbrugerne efterspørger lovgivning, der skal sikre en hurtigere overgang til elektriske biler.

Rapporten bygger på en global analyse, der omfatter 18.000 informanter fra 19 markeder på tværs af Nordamerika, Asien, Stillehavsområdet og Europa, der afslører, at 36 pct. af danskerne ønsker et forbud mod benzin- og dieselbiler inden 2030. Ændres det scenarie til 2050, er tallet 49 pct. Undersøgelsen afslører også, at 3 ud af 4 på globalt plan mener, at forbruget i samfundet bør ændres for at beskytte klimaet og miljøet for fremtidige generationer.

I forbindelse med Climate Week NYC og European Mobility Week følger Polestar op på filmen ‘Set in Stone’, der blev lanceret under COP26. En ny kampagne viser, hvordan manglende klimaindsatser fra bilindustrien er endt med at efterlade, hvad der skulle have været en historisk handlingserklæring til en historisk stilhedserklæring.

Thomas Ingenlath, CEO for Polestar, siger: “Det, at klimaledere mødes denne uge i New York, og at COP27 er lige rundt om hjørnet, viser tydeligt, at der er en form for klimaudmattelse. Men virksomheder og forbrugere kan blive modgiften til det. Vi laver ikke lovgivningen, men vi har magten til at reagere nu og skabe en ægte forandring. Vi har et ansvar, og det er op til os at sende et signal om, at vi er klar til forandring.”

I juni 2022 blev det Europæiske Råds Miljøministre enige om, at nye biler på det europæiske marked i 2035 skal være nul-emissionsbiler. Ved COP26 i 2021 tilsluttede et lille antal bilproducenter sig ‘Glasgow Declaration on Zero Emission Cars and Vans’, der er en forpligtelse om at udfase fossile brændstofsbiler mellem 2035 og 2040.

Thomas Ingenlath mener, at et globalt forbud mod ICE-køretøjer (benzin- og dieselbiler) skal indføres tidligere: ”I dag er kun 1,5 pct. af bilerne på vejene elektriske. Det viser, at vi lever i en elbil-bobbel, ikke i et elbil-boom. Det her årti er et af de mest afgørende, vi nogensinde har stået over for, når det kommer til ikke at overskride Paris-aftalen. Vi har brug for, at regeringerne går forrest med lovgivning på området, som rammer både infrastrukturen og elpriserne, så forbrugerne trygt kan skifte til elektriske biler. Men mere vigtigt er det, at bilproducenter tager ansvar nu i stedet for at vente på politiske ændringer.”

Andel af forbrugere, der vil forbyde benzin- og dieselbiler inden 2030:

1. Sydkorea (48 pct.)
  2. UK (44 pct.)
  3. Singapore (42 pct.)
  4. Tyskland (37 pct.)
  5. Nederlandene (36 pct.)
  6. Danmark (36 pct.)
  7. Luxembourg (35 pct.)
  8. Kina (35 pct.)
  9. Australien (34 pct.)
  10. USA (33 pct.)
  11. Sverige (32 pct.)
  12. Schweiz (32 pct.)
  13. Canada (32 pct.)
  14. Østrig (31 pct.)
  15. Island (29 pct.)
  16. Belgien (29 pct.)
  17. New Zealand (28 pct.)
  18. Norge (27 pct.)
  19. Finland (20 pct.)

Note til journalister

Ifølge nye tal fra De Danske Bilimportører er andelen af det totale salg af benzindrevne personbiler faldet 21 pct. fra 2019 til 2022, og ligeledes er andelen af det totale salg af dieselbiler faldet 15 pct., mens andelen af det totale salg af elbiler og hybridbiler begge er steget 18 pct.

Om undersøgelsen

GlobeScan Incorporated anvender undersøgelsesstandarderne for World Association of Opinion and Marketing Research Professionals (ESOMAR). ESOMAR opstiller minimumsstandarder for offentliggørelse af undersøgelser, der udgives til offentligheden eller medierne. Formålet er at bevare integriteten af markedsundersøgelser ved at undgå vildledende fortolkninger. Hvis du overvejer at formidle resultaterne, bedes du rådføre dig med os om formen og indholdet af offentliggørelsen. ESOMAR-standarder kræver, at vi retter enhver fejlfortolkning.

Undersøgelsen blev udført online på det lokale sprog ved hjælp af velrenommerede nationale forbrugerundersøgelsespaneler til at rekruttere respondenter på 19 Polestar-markeder. Markeder inkluderet: Australien, Østrig, Belgien, Canada, Kina, Danmark, Finland, Tyskland, Island, Luxembourg, Holland, New Zealand, Norge, Singapore, Sydkorea, Sverige, Schweiz, Storbritannien og USA.

Den samlede stikprøvestørrelse for undersøgelsen er n=18.000 respondenter, der har et kørekort eller planlægger at få et kørekort inden for de næste to år (ca. n=1.000 på hvert marked undtagen Luxembourg og Island, hvor stikprøvestørrelsen på grund af mindre populationer er n = 500).

Undersøgelsenblev designet til at være nationalt repræsentativ på tværs af alle demografiske grupper, så vidt det er realistisk muligt ved brug af onlinepaneler og i betragtning af, at stikprøven kun repræsenterer chauffører og fremtidige chauffører. På grund af tilgængeligheden af forskellige grupper online har Kina et uforholdsmæssigt stort antal deltagere, som er højtuddannede.

• sustainability

Polestar blev etableret som en selvstændigt svensk producent af elektriske premium-køretøjer i 2017. Polestar er grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding og drager fordel af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars samt de betydelige stordriftsfordele, der følger heraf.

Virksomheden har hovedkvarter i Göteborg i Sverige og sælger sine biler på markeder globalt i Europa, Nordamerika og Kina. I 2023 planlægger Polestar at være tilstede i 30 markeder på globalt plan. Polestar-biler fremstilles i øjeblikket på to anlæg i Kina, og der er planlagt yderligere produktion i USA.

I Danmark ligger det lokale Polestar-kontor i Søborg. Det første Polestar Space er åbnet i København, og desuden er der åbnet yderligere fem Polestar Destinations beliggende i Nærum, Vallensbæk, Vejle, Aarhus og Aalborg.

Polestar har produceret to elektrificerede performance-biler. Polestar 1 blev bygget i årene 2019-2021 og er en lavvolumen elektrisk performance hybrid-GT med et kulfiberkarrosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en ren elektrisk rækkevidde på 124 km (WLTP), - den længste af en hvilken som helst hybridbil i verden.

Polestar 2 er en sedan og virksomhedens første højtydende 100% rene elbil. Polestar 2 omfatter tre varianter med en kombination af batterier på op til 78 kWh med lang/standard rækkevidde, og med dual-/singlemotor med op til 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

Inden for de kommende tre år planlægger Polestar at lancere et nyt elektrificeret køretøj om året, startende med Polestar 3 i 2022 - virksomhedens første elektriske performance SUV. Polestar 4 forventes at følge i 2023, en mindre elektrisk performance SUV-coupé.

Polestar 5 elektrisk performance 4-dørs GT planlægges at blive lanceret som produktionsudgaven af Polestar Precept - pioner-modellen, som Polestar lancerede i 2020, og som viser virksomhedens fremtidsvision med hensyn til design, teknologi og bæredygtighed. Da virksomheden søger at reducere sin klimapåvirkning med hver ny model, sigter Polestar efter at producere en fuldstændig klimaneutral bil inden 2030.