Hvad er kognitiv terapi, og hvordan fungerer det?

Hvad er kognitiv terapi, og hvordan fungerer det?

Kognitiv terapi er en terapeutisk tilgang, der fokuserer på at identificere og ændre negative tankemønstre og overbevisninger for at forbedre en persons følelsesmæssige velbefindende og mentale sundhed. Det sigter mod at hjælpe folk med at forstå, hvordan deres tanker påvirker deres følelser og adfærd, og hvordan de kan ændre deres tankeprocesser for at opnå mere positive resultater.

I kognitiv terapi ligger fokus på at identificere og udfordre negative eller skadelige tanker og erstatte dem med mere realistiske og positive tanker. Dette gøres ved at arbejde tæt sammen med en kvalificeret terapeut, der hjælper med at udforske negative tankemønstre og overbevisninger. Terapeuten kan bruge forskellige teknikker som kognitiv omstrukturering, hvor klienten lærer at genkende negative tankemønstre og erstatte dem med mere positive og hensigtsmæssige tankemønstre. Ved at lære at identificere og ændre negative tanker opnår de bedre kontrol over deres følelser og reagerer mere hensigtsmæssigt på udfordringer og stressende situationer.

Baggrunden for kognitiv terapi – hjælp til depressive og angstprægede mennesker

Baggrunden for kognitiv terapi ligger i den kognitive teori om psykologi udviklet af Dr. Aaron T. Beck. Han bemærkede, at mennesker med depression og angst havde tendens til at have negative tanker om sig selv, verdenen og fremtiden. Disse negative tankemønstre blev identificeret som kognitive forvrængninger, der bidrog til vedligeholdelsen af deres psykiske lidelser.

Mennesker med depression har ofte negative tanker om sig selv, hvor de føler sig værdiløse eller skyldige. De kan også have en pessimistisk holdning til deres liv og fremtid. På den anden side har mennesker med angst tendens til at have overdrevne bekymringer og frygt for fremtiden eller potentielle farer.

Her kan kognitiv terapi hjælpe med at udfordre disse negative tankemønstre og erstatte dem med mere realistiske og positive tanker. Ved at ændre deres perspektiver og tankeprocesser kan folk opleve en lettelse af deres depressive og angstsymptomer.

Det kan du forvente fra kognitiv terapi

Først og fremmest kan kognitiv terapi lære dig en struktureret tilgang til at udforske og ændre negative tankemønstre, og det vil i bedste fald føre til reduktion af depressions- og angstsymptomer. For mennesker med depression hjælper kognitiv terapi med at identificere og udfordre negative tanker om sig selv og ændre dem til mere realistiske og positive overbevisninger, og det kan være med til at øge dit selvværd og lindre følelser af håbløshed og tristhed.