Dacia øger salget med næsten 25 %

Dacia øger salget med næsten 25 %

Historien om Dacia, er historien om et bilmærke i konstant vækst. Siden Dacia blev indlemmet i Renault koncernen i 1999, er mærket gået fra at være en lille spiller til en af Europas største, når det gælder salg til private kunder.

Med et salg på i alt 345.432 biler de første seks måneder af 2023, oplevede Dacia en vækst på ikke mindre end 24,2 % i forhold til samme periode sidste år.

Med de imponerende salgstal har Dacia nu en Europæisk markedsandel på 4,7 %. Baggrunden for væksten er succes for alle fire vigtige Dacia modeller*. Dacias første rene elbil– Dacia Spring - oplevede en vækst på 38 % i første halvår 2023. Salget af Dacia Sandero, der siden 2017 har været den bedste sælgende model til det private europæiske marked, voksede med 24 %, mens salget af Dacia Duster, der lige om lidt kommer i en helt ny aftapning, voksede med 13 %. Højdespringeren er den nye Dacia Jogger. Den opnåede en salgsfremgang på ikke mindre end 130 %. Siden introduktionen af Jogger sidste år er salget nu mere end 100.000 styks, hvor modellen med hybriddrivlinje står for 25 %.

Med de imponerende salgstal er Dacia som mærke nu kravlet op som nummer to i Europa, når det gælder salg til private kunder. Sidste år var markedsandelen til det private marked 7,6 %, men er i år steget til 8,4 %,

Og hos Dacia er strategien lagt for at opnå endnu større markedsandele. Ikke alene er det nye logo implementeret på alle modeller, der giver et endnu smartere og cool look. Extreme versionen, der understreger mærkets outdoor kvaliteter, er blevet en ubetinget succes med 45.000 ordrer på få måneder. Samtidig er det allerede næste år, at den helt nye Dacia Duster ser dagens lys. Og når vi rammer 2025, så kommer Dacias første C-SUV – Dacia Bigster, der lander i det største segment og har et kæmpe salgspotentiale.

Med ny sej Dacia Duster og Dacia Bigster - og med endnu mere fokus på outdoor, er det kun naturligt, at Dacia i 2025 deltager i World RallyRaid, der blandt andet indbefatter deltagelse i det verdensberømte Dakar Rally.

”Succeshistorien fortsætter for Dacia med et salg, der er steget med over 24 % i første halvår 2023. Det er første gang, Dacia kommer på podiet som det næstbedst sælgende mærke til de private forbrugere. Det beviser, at vores strategi for mærket matcher kundernes forventninger og behov”, udtaler Xavier Martinet, Senior Vice President, Dacia Marketing, Sales & Operations

Dacia sælges i 44 lande og har siden 2004 solgt over 8 mio. biler.

Salg H1 – 2023 fordelt på modeller

1. Dacia Sandero: 138.978