Dacia Jogger hastigt derudaf

Dacia Jogger hastigt derudaf

Dacia Jogger er en markant succes. På fabrikken i Mioveni i Rumænien har man netop sendt Jogger nummer 100.000 af samlebåndet.

Da Dacia Jogger blev introduceret på München Motorshow tilbage i efteråret 2021, var der kæmpe interesse. Og nu her knap 18 måneder senere er det dokumenteret, at det ikke blev ved interessen.

Med 100.000 producerede eksemplarer på fabrikken i Rumænien har Jogger markeret sig som en af de vigtigste modeller i Dacias modelprogram, og væksten forventes at fortsætte med introduktionen af Dacia Jogger med hybrid drivlinje.

At kunder i titusindvis har taget bilen til sig skyldes en lang række faktorer. Åbenlyst er det, at det er den billigste 7- personers bil på markedet, og at den designmæssigt er virkelig vellykket. Det er noget som også den udenlandske presse har bemærket.

Blandt andet vandt Dacia Jogger ”Best Value Car” af det britiske medie – Business Car. Også tyske Bild am Sonntag og Auto Bild har hædret Jogger med ”The Golden Steering wheel”, mens franske L’Argus de L’Automobile gjorde den til Car of the Year 2023.

Mens Jogger er den bedst sælgende bil i C- segmentet i hjemlandet Rumænien, er det faktisk i Vesteuropa salget er størst. I Frankrig har salget indtil slut februar nået 18.500 styks, mens Tyskland har solgt 11.300 enheder med Italien på en 3. plads med knap 8000 solgte.

Herhjemme har vi været lidt plaget af leveringsproblemer, men med det løst er Jogger placeret solidt med et salg i marts måned på 80 styks. Dermed er modellen den næst- bedst sælgende Dacia. I alt er der solgt 639 Dacia Jogger i Danmark, og det er forventningen, at salget vil være støt stigende i takt med, at man igen kan levere biler.