Scandlines’ investeringer bærer frugt

I de seneste måneder har Scandlines Helsingør-Helsingborg investeret mere end 125
millioner kroner i færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Nu er samtlige færger fuldt renoveret, og resultatet er både mere tilfredse kunder og et vendepunkt i konkurrencen med Øresundsbroen.

”Vi mærker en markant forøgelse i kundetilfredsheden, og nu giver hele 92 procent af vores kunder
højeste eller næsthøjeste point for vores service og kvalitet om bord. Det viser, at vores omfattende investering i overfarten var den rigtige beslutning,” siger Henrik Rørbæk, route director på Helsingør- Helsingborg.

Rutens fire færger, Hamlet, Tycho Brahe, Aurora og Mercandia IV, er alle færdigrenoverede og moderniserede til den kommende sommertravlhed på en af Europas mest trafikerede færgeruter.

”For mange rejsende er færgeoverfarten en velkommen pause på rejsen, og vi ved nu, at kunderne værdsætter overfarten mere end nogensinde før. Desuden er pausen også vigtig for pendlerne, der krydser Øresund med færgerne flere gange om ugen,” udtaler Henrik Rørbæk.

For første gang siden Øresundsbroen åbnede, tog Scandlines i maj måned i år markedsandele på person- og lastbilstrafikken på tværs af Øresund. Selv om det drejer sig om en mindre forøgelse, er der tale om et historisk vendepunkt. Siden åbningen af Øresundsbroen og indtil april har Scandlines nemlig måned for måned tabt markedsandele, hvad angår biler og lastbiler.

”I et svagt marked, hvor volumenerne generelt er faldende, er vi glade for at kunne konkurrere med Øresundsbroens aggressive prispolitik. Forhåbentlig er det en indikation af, at de investeringer, vi har foretaget, betaler sig på lang sigt - ikke mindst gennem flere og mere tilfredse kunder,” siger Henrik Rørbæk.

En anden vigtig grund til Scandlines’ succes er den forøgede frekvens af afgange på tværs af Øresund. Nu går der en færge hvert 15. minut, og overfartstiden er stadig kun 20 minutter. Og så er der altid en færge i havnen i Helsingør eller Helsingborg, hvilket minimerer ventetiden for kunderne. Fakta I maj 2012 transporterede Scandlines Helsingør-Helsingborg 704.000 passagerer, 144.800 personbiler og 32.800 lastbiler.

For yderligere information kontakt route director Henrik Rørbæk på telefon +46 42 18 60 55.

Scandlines blev grundlagt i 1998 og er et af Europas største færgerederier. På tre korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark, Sverige og Tyskland leverer vi en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for vores kunder om bord på færgerne såvel som i vores BorderShops.

I 2011 transporterede vi 11,5 millioner passagerer, 2,6 millioner personbiler og 640.000 lastbiler på vores ruter Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.