Massiv efterspørgsel på forsvarssoftware sender Systematic på jagt efter 200 nye medarbejdere og en central lokation i København

Øget fokus på digitalisering af forsvar verden over har skabt rift om Systematics kommando-kontrolsystem SitaWare. Det får nu virksomheden med hovedkvarter i Aarhus til udvide staben og åbne endnu et udviklingscenter - denne gang i København.

Antallet af nationer, som anvender Systematics kommando-kontrol-system, SitaWare, er på 10 år steget fra 12 lande til 50. Et markant ændret trusselsbillede og øgede forsvarsbudgetter over hele verden har fået efterspørgslen til at stige yderligere, og derfor udvider softwarevirksomheden nu sine aktiviteter og etablerer et udviklingscenter i København.

”Systematic spiller en nøglerolle i digitaliseringen af forsvarssamarbejdet i NATO, EU og Five Eyes-alliancen. Vores software gør landenes forsvar i stand til at skabe et operativt overblik og dele information på tværs af værn og mellem allierede – og det er der stort behov for nu og her. Som verdens største leverandør af Kommando & Kontrol-systemer har vi et akut behov for et udviklingscenter mere og dermed flere medarbejdere,” fortæller Systematics CEO og grundlægger Michael Holm.

200 it-folk til København og de øvrige globale kontorer
Planen er at ansætte 200 nye medarbejdere i forretningsbenet Defence: En stor del i København - og andre på Systematics 12 øvrige kontorer rundt om i verden – herunder også hovedkontoret i Aarhus. Det drejer sig om softwareudviklere, testere, arkitekter, program- og projektledere, og Michael Holm er klar over, at det ikke er nogen nem opgave. Derfor glæder han sig over, at der allerede er stor interesse for stillingerne.

“Midt på sommeren offentliggjorde vi de første stillingsopslag til København, og her har vi allerede fået flere hundrede ansøgere. Det er meget positivt, og vi er er i fuld gang med processen,” fortæller han og erkender, at der stadig er lang vej endnu.

Udover it-systemer til forsvar så står Systematic også bag en række løsninger til sundhedsvæsnet i både ind- og udland. Virksomheden har blandt andet skabt det elektroniske patientjournalsystem, der anvendes på hospitalerne i de vestdanske regioner og en borgerjournal, som anvendes i cirka 40 danske kommuners ældrepleje.

Hidtil største udvidelse i antallet af medarbejdere
Nu står virksomheden overfor sin hidtil største udvidelse af staben, og selvom det er mange mennesker, der skal ansættes, så bliver der ikke slækket på kvalifikationskravene, og det er der en god grund til, fortæller Michael Holm:

“Når man udvikler kritiske it-løsninger til forsvar og sundhedsvæsen, så er det forbundet med omfattende krav til sikkerhed, kvalitet og effektivitet. Vores løsninger skalfungere i enhver situation. Det kan være afgørende for liv eller død, for i de miljøer vores software anvendes kan man ikke gøre tingene om. Læger og sygeplejersker skal have adgang til korrekte, opdaterede data, så patienten er sikret den rigtige behandling. Soldater har ikke altid adgang til skytjenester og internet – men vi skal alligevel sikre, at de altid kan kommunikere i felten og vide præcist, hvor egne tropper og allierede befinder sig. Alt det sørger vores løsninger for, og det er komplekst at arbejde med. Derfor er Systematic en arbejdsplads for professionelle med kompetencerne til at levere den nødvendige kvalitet og som ønsker at gøre en forskel for dem, der hjælper andre,” forklarer han.

Han forventer at jagten på de 200 nye medarbejdere vil fortsætte over de næste to til tre år.

Leder efter ny, central lokation i København
I øjeblikket arbejder 1100 medarbejdere fordelt på 11 lande med at udvikle, implementere og sælge Systematics softwareløsninger.

”Vores kerneprodukt til forsvarssektoren ”SitaWare”, er verdens mest anvendte og efterspurgte Kommando-Kontrol-system. Udviklingen af det foregår i dag i Bukarest i Rumænien og på hovedkvarteret i Aarhus, og nu skal en tredje produktudviklingsenhed etableres i København,” fortæller Michael Holm.

Systematic har i øjeblikket et kontor på Landgreven i Indre By, hvor der i dag sidder cirka 40 konsulenter og salgsfolk. Her vil de medarbejdere, som bliver ansat i København nu, begynde deres karriere i virksomheden, indtil de nye, centrale lokaler er fundet.

”Vi vægter medarbejdertrivsel højt, så de fysiske rammer skal være i top – lige som tilgængeligheden. Derfor skal den nye lokation ligge centralt i København K, så vi kan tiltrække de rigtige medarbejdere i Københavnsområdet”, slutter Michael Holm.

Fakta om Systematic

Systematic udvikler samfundskritiske software- og systemløsninger til kunder inden for den offentlige og private sektor bl.a. forsvar og sundhedsområdet. Fælles for flere af disse kunder er et behov for at kunne integrere, sammenstille og analysere store mængder komplekse data – ofte i kritiske situationer.

Systematic blev grundlagt i 1985 og er i dag Danmarks største privatejede softwarevirksomhed med mere end 1 million brugere på globalt plan og flere internationale koncerner som partnere. Virksomheden har 1100+ medarbejdere og hovedsæde i Aarhus. Virksomheden servicerer kunder i 50+ lande fra 13 kontorer i Australien, Canada, Danmark, Finland, Forenede Arabiske Emirater, New Zealand, Rumænien, Storbritannien, Sverige, Tyskland og USA.
www.systematic.com

De nye stillinger slås løbende op og kan følges her: https://jobs.systematic.com/go/All-Jobs/4281501/