Biomasse importeret fra USA er problematisk, men alligevel afbrænder Aarhus amerikanske træpiller af for energi.

17 amerikanske NGO'er advarer - Aarhus' grønne fremtid formørkes af sort energi fra USA

Aarhus har retorisk sat et ambitiøst mål om at blive fuldstændig CO2-neutral som by i 2030.

Hele Aarhus By skal være klimaneutral om ti år ifølge planen.

En afgørende rolle for at reducere byens udslip af CO2 spiller byens forbrug af ’CO2-neutral’ træbiomasse. Dette inkluderer de enorme mængder amerikanske træpiller, der brændes på Studstrupværket.

I et åbent brev til borgmester Jacob Bundsgaard gør hele 17 miljøorganisationer fra USA blandt andet Dogwood Alliance, Greenpeace USA og Natural Resource Defense Council opmærksom på de problemer, som byens forbrug af amerikanske træpiller har for deres skove.

Underskriverne inkluderer lokale foreninger og NGO’er fra de områder i Sydstaterne, hvor biomassen produceres.

‘Det er bekymrende at høre, hvordan vejen til en såkaldt ’grøn’ fremtid for Aarhus øger presset på oprindelige, amerikanske skove. For det er især Aarhus, der importerer træpiller fra USA, hvor der er en meget probelmatisk håndtering af skovene’, udtaler bestyrelsesmedlem fra Verdens Skove, Andreas Petersen.

De amerikanske miljøorganisationer beretter, hvordan efterspørgsel efter træpiller fører til, at oprindelige skove erstattes af plantager fattige på natur.

Dette kommer i tillæg til lang tids rovdrift på Sydstaternes skove, der har belastet den lokale biodiversitet.

‘Verdens Skove mener, at det ikke er et øjeblik for sent, hvis Aarhus tager byens afhængighed af biomasse op til revision’, fortsætter han.

De amerikanske NGO’ers udmelding er ekstra bekymrende. Den kommer nemlig efter at Energistyrelsen i en rapport i maj måned påpegede potentielle problemer med eksempelvis amerikansk biomasse.

Ifølge FN-reglerne skal klimabelastningen fra biomasse tælles med i det producerende land. Derfor kan Aarhus tillade sig at kalde det ‘CO2-neutralt’ at brænde tonsvis af importeret biomasse. Man antager nemlig, at klimaeffekten allerede er medregnet i USA. Som Energistyrelsen har understreget, er der risiko for at dette ikke sker med biomasse importeret fra USA.

USA udtræder desuden ved årets slutning fra Parisaftalen. Klimabelastningen fra Aarhus’ importerede amerikanske træpiller risikerer altså at fordufte som dug for solen.

‘At have et ’grønt’ energieventyr i Aarhus, der både skader skovene i USA og belaster klimaet, det virker åbenlyst absurd’, understreger Andreas Petersen.

Verdens Skove mener, at en grøn energipolitik for Aarhus bør inkludere geotermi, varmepumper og solenergi, der ikke belaster klima eller biodiversitet på samme måde.

‘Det er heldigvis ikke for sent for Aarhus’ ambitioner om at få en klimaneutral fremtid, men det kræver, at byens afhængighed af biomasse får en snarlig ende’, afslutter bestyrelsesmedlem Andreas Petersen, Verdens Skove.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama, Bolivia, Etiopien og Uganda forsvarer vi de tropiske skove.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.