C40 læderfri interiør

Volvo Cars’ fuldelektriske biler kommer med nyt læderfrit interiør

Volvo Cars meddeler i dag, at virksomheden ikke længere vil udbyde læderindtræk i sine fuldelektriske biler. Denne beslutning tages af hensyn til dyrevelfærden og er en etisk beslutning, som i første omgang gælder den fuldelektriske Volvo C40. I de kommende år vil Volvo Cars lancere en helt ny generation af fuldelektriske biler, som alle vil blive læderfrie.

Som en del af ambitionerne om at blive helt læderfri arbejder Volvo Cars aktivt på at finde bæredygtige råstoffer af høj kvalitet til de mange materialer, der i øjeblikket bruges i bilindustrien. Virksomheden sigter mod, at 25 procent af materialet i nye Volvo-biler inden udgangen af 2025 består af genbrug og biobaseret indhold, som er en del af rejsen mod målet om at blive en fuldt cirkulær virksomhed i 2040. Som en del af sine klimahandlingsplaner sigter virksomheden mod, at alle dens leverandører, herunder materialeleverandører, skal bruge 100 procent vedvarende energi senest i 2025.

Volvo Cars’ beslutning om at droppe læder i sine fuldelektriske biler er også drevet af en bekymring over de negative miljøpåvirkninger, som kvægbrug medfører, herunder skovrydning. Kvæg skønnes at være ansvarlig for omkring 14% af de globale drivhusgasemissioner, hvor størstedelen kommer fra kvægbrug.

Nye alternativer

I stedet for læderinteriør vil Volvo Cars tilbyde sine kunder alternativer såsom bæredygtige materialer af høj kvalitet fremstillet af biobaserede og genanvendte kilder. Eksempelvis vil Nordico, et nyt interiørmateriale, der er skabt af Volvo Cars, bestå af tekstiler fremstillet af genbrugsmateriale, såsom PET-flasker, biomateriale fra bæredygtige skove i Sverige og Finland og genbrugte korkpropper fra vinindustrien. Dette materiale får sin debut i næste generation af fuldelektriske Volvo-modeller.

Volvo Cars vil også fortsat tilbyde uldmaterialer fra certificerede leverandører med fuld gennemsigtighed, da virksomheden ønsker at sikre fuld sporbarhed og dyrevelfærd i sin uldforsyningskæde.

"At være en ansvarlig bilproducent betyder, at vi skal tage fat på alle områder af bæredygtighed, ikke kun CO2 -emissioner," udtaler Stuart Templar, CSR-direktør hos Volvo Cars. ”Ansvarlige indkøb er en vigtig del af det arbejde, herunder respekt for dyrevelfærd. At tilbyde læderfrie kabiner i vores elbiler er et godt næste skridt mod at løse dette problem.”

Volvo Cars arbejder også på at reducere brugen af restprodukter fra husdyrproduktion, der sædvanligvis bruges i produktionen af plast, gummi, smøremidler og klæbestoffer, enten som en del af materialet eller som proceskemikalie i materialets produktion eller behandling. Virksomheden tager dette skridt, fordi den mener, at læderfrie kabiner ikke alene kan gøre det, men for at komme helt i mål skal hele produktionen granskes.

Ved at udskifte disse materialer i så stort omfang som muligt tager Volvo Cars et stærkt etisk standpunkt og viser, at den ved at bidrage til en reduceret efterspørgsel efter materialer, der indeholder animalske produkter gør, hvad den kan, for at dyr ikke kommer unødvendigt til skade.

"At finde produkter og materialer, der understøtter dyrevelfærd, bliver en udfordring, men det er ingen grund til at undgå dette vigtige spørgsmål," udtaler Stuart Templar. “Det er en rejse, der er værd at tage. At indføre progressive og bæredygtige principper betyder, at vi skal stille os selv de svære spørgsmål og aktivt forsøge at finde svar på de selv de sværeste af slagsen.”

Volvo Cars i 2022
Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 23,3 milliarder SEK. Omsætningen i 2022 beløb sig til 330,1 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på 615.121 biler.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

I december 2022 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.200 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Shanghai (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige), Camarillo (USA) og Shanghai (Kina).