Volvo Cars Torslanda Produktionsanlæg

Volvo Cars Torslanda bliver virksomhedens første CO2-neutrale bilfabrik

Volvo Cars tog i dag et vigtigt skridt mod sin ambition om at gøre sit globale produktionsnetværk CO2-neutralt inden 2025 og meddelte samtidig, at Torslanda-fabrikken i Sverige er virksomhedens første komplette bilproduktionsanlæg, der opnår fuld CO2-neutral status.

Torslanda følger dermed efter motorfabrikken i Skövde, som opnåede CO2-neutralitet tilbage i 2018. Volvo Cars betragter et produktionsanlæg som CO2-neutralt, når der ikke registreres en nettoforøgelse af drivhusgasudslip som følge fabrikkens brug af el og varme.

Torslanda-fabrikken, som er virksomhedens ældste, har været drevet af CO2-neutral elektricitet siden 2008. Den har nu også CO2-neutral opvarmning. Halvdelen af anlæggets opvarmning kommer fra biogas, mens den anden halvdel overvejende kommer fra industriel overskudsvarme.

”Etableringen af Torslanda som vores første CO2-neutrale bilfabrik er en vigtig milepæl,” udtaler Javier Varela, chef for industriel drift og kvalitet hos Volvo Cars. ”Vi har forpligtet os til at have et CO2-neutralt produktionsnetværk inden 2025, og Torslanda manifesterer vores ambition om at reducere miljøpåvirkningen.”

Reduktion af energiforbruget

Udover at at blive CO2-neutral reducerer Torslanda-fabrikken også konstant den mængde energi den bruger. I 2020 sikrede målrettede driftsforbedringer en årlig energibesparelse på næsten 7.000 megawatt-timer (MWh), svarende til det årlige energiforbrug i over 450 svenske parcelhuse.

I de kommende år planlægger Volvo Cars blandt andet at foretage yderligere effektivitetsopgraderinger af belysnings- og varmesystemerne, hvilket skal resultere i yderligere årlige energibesparelser på ca. 20.000 MWh inden 2023. Disse energibesparelser er en del af ambitionen om at reducere energiforbruget pr. bil fremstillet i virksomhedens produktionsnetværk med 30 procent i 2025.

For at Volvo Cars kan nå sit mål om en CO2-neutral produktion har virksomheden brug for fuld støtte fra lokale partnere på regerings- og erhvervslivsniveau for at få adgang til CO2-neutral el og varme. Derudover vil Volvo Cars udvikle sin egen kapacitet til produktion af vedvarende elektricitet lokalt.

Ambitiøs klimaplan

Volvo Cars' CO2-neutrale produktionsmål er en del af virksomhedens klimaplan, en af de mest ambitiøse i bilindustrien. Omdrejningspunktet for planen er Volvo Cars´ ambition om at elektrificere hele sit modeludbud.

Men planen rækker videre end at tackle udstødningsudslip via elektrificering, den arbejder også mod at håndtere CO2-emissioner i virksomhedens generelle drift og forsyningskæde for ved hjælp af genbrug og genanvendelse af materialer at overgå til en cirkulær økonomi.

Volvo Cars i 2022
Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 23,3 milliarder SEK. Omsætningen i 2022 beløb sig til 330,1 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på 615.121 biler.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

Volvo Cars har til formål at give kunderne en premium-oplevelse og en frihed ’to move in a personal, sustainable and safe way’. Dette afspejles i ambitionen om at blive en fuldt elektrisk bilproducent inden 2030. Volvo Cars forpligter sig også til en løbende reduktion af sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være en klimaneutral virksomhed inden 2040.

I december 2022 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.200 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Shanghai (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige), Camarillo (USA) og Shanghai (Kina).