Håkan Samuelsson, CEO of Volvo Cars

Volvo Cars underskriver nulemissionserklæring på COP26

Volvo Cars' administrerende direktør Håkan Samuelsson vil i dag, sammen med industri- og regeringsledere, underskrive Glasgow-erklæringen om nulemissionsbiler på FN's klimakonference COP26. Samtidig har virksomheden også løftet sløret for en banebrydende intern CO2-prissætningsordning.

Glasgow-erklæringen, der blev publiceret som en del af World Transport Day på COP26, afspejler en forpligtelse fra industriens ledere og regeringer til at udfase køretøjer drevet af fossile brændstoffer på førende markeder inden 2035 og globalt inden 2040.

Volvo Cars har desuden sat sine egne ambitiøse klimamål, der går længere end forpligtelserne i dagens erklæring. Allerede inden 2025 forventer virksomheden, at mere end halvdelen af dens globale salg vil bestå af rene elbiler. Senest i 2030 sigter den mod at være fuldgyldig elbilproducent og kun sælge rene elbiler.

Underskrivelsen af dagens erklæring afspejler virksomhedens godkendelse af Race to Zero-ambitionerne samt håbet om, at industrien og regeringerne i fællesskab kan realisere en accelereret udfasning af fossile brændsler.

"Vores plan om at være en ren elbilproducent inden 2030 er en af de mest ambitiøse i branchen, men vi kan ikke realisere nulemissionstransport alene," udtaler Håkan Samuelsson. "Så jeg er glad for at stå side om side her i Glasgow med branchekolleger og regeringsrepræsentanter og sammen underskrive erklæringen. Det er nu vi skal i gang med klimaindsatsen."

Søsætter ny CO2-prissætningsordning

Volvo Cars' forpligtelse til løbende at reducere sit CO2-fodaftryk gennemsyrer virksomhedens drift. For yderligere at fremskynde denne reduktion har virksomheden nu indført en intern CO2-pris på 1.000 SEK for hvert ton CO2-udledning fra sin samlede værdikæde. Dette tiltag søsættes i overensstemmelse med ambitionen om at blive klimaneutral inden 2040.

Volvo Cars er den første bilproducent, der går fra ord til handling og implementerer en intern CO2-pris på tværs af alle sine aktiviteter allerede i dag. Prisen fastsættes også på et betydeligt højere niveau end det, der anbefales af organisationer som Det Internationale Energiagentur. Virksomheden sigter helt bevidst mod at fremtidssikre sin organisation og være foran den lovregulerende kurve, den forventer, og går ind for, at flere regeringer implementerer CO2-prissætning i de kommende år.

I henhold til ordningen vil hvert fremtidigt bilprojekt gennemgå et "bæredygtighedssyn", og der pålægges en CO2-afgift for hvert forventet ton CO2-udslip i hele bilens livscyklus. Målet er at sikre, at hver bilmodel vil være rentabel selv under en streng CO2-prissætningsordning, som styrer projekt-, ressource- og produktionsrelaterede beslutninger i retning af den mest bæredygtige løsning.

"En global og fair pris for CO2 er afgørende for, at verden kan opfylde sine klimaambitioner, og vi er alle nødt til at gøre mere," udtaler CFO for Volvo Cars, Björn Annwall. "Vi er overbeviste om, at progressive virksomheder bør gå forrest ved at fastsætte en intern CO2-pris. Ved at evaluere fremtidige biler udfra deres CO2-rentabilitet forventer vi at fremskynde tiltag, der vil hjælpe os med at identificere og reducere CO2-udledningen allerede i dag."

Virksomheden har også besluttet at øge den finansielle gennemsigtighed betydeligt, hvilket giver finansverdenen yderligere indsigt i dens succes med elektrificeringsstrategien og den overordnede transformation. Volvo Cars vil fra 2022 offentliggøre individuelle finansielle resultater for sin elektriske og ikke-elektriske forretning.