Volvo EX90 giver dig den nødvendige information på det helt rigtige tidspunkt

Volvo EX90 giver dig den nødvendige information på det helt rigtige tidspunkt

Onsdag den 9. november lanceres Volvos nye fuldelektriske SUV, Volvo EX90. Med bilen introduceres også en række nye teknologiske løsninger og funktioner, herunder et netværk af eksterne sensorer, som skal gøre bilturen mere sikker.

Volvo Cars ønsker at undgå et scenarie hvor bilens mange funktioner distraherer føreren. Derfor kommer Volvo EX90 med et nyt infotainmentssystem, der vil sikre at føreren modtager relevant information, på det rigtige tidspunkt, gennem en kontekstuel brugerflade.

Systemet skal blandt andet gøre overgangen fra manuel til assisteret kørsel enkel og intuitiv for føreren. Samtidig vil bilens skærme vise føreren hvad der er brug for i en given situation, ud fra hvad bilen opfatter i det miljø, den befinder sig i. En stor midterskærm giver hurtig adgang til navigation, medier og telefon, udover kontrolpanelet og andre funktioner, som føreren ofte bruger.

Afhængigt af om føreren kører, parkerer eller er i et telefonopkald, vil en særlig kontekstmenulinje foreslå de handlinger, der er mest relevante for den specifikke situation.

Fokuseret, nem og sikker kørsel

For mere kørselsrelevant information, såsom rutevejledninger, hastighed og batteriets rækkevidde, er der en anden, mindre skærm direkte foran rattet. Det er også der bilen kontekstualiserer skiftet fra én køretilstand til en anden, så det er nemt at forstå hvad der kan forventes af bilen – og hvad bilen kan forvente af føreren.

”Det handler om at give den rigtige information på det rigtige tidspunkt. Vi ønsker, at køreoplevelsen skal være fokuseret, enkel og sikker. Da bilen forstår sine omgivelser og dig bedre end før, kan vi skabe en endnu mere sikker situation ved at reducere distraktion og en for stor mængde information” udtaler Thomas Stovicek, chef for UX hos Volvo Cars.

Ved at kombinere bilens eksterne og interne sensorer med egenudviklet software, opnår bilen en større forståelse for føreren og de omgivelser den befinder sig i. Ambitionen er, at bilen skal kunne aflæse situationen og tilbyde kontekstuel information baseret på hvad den registrerer i omgivelserne.

Gennem de eksterne sensorer, som giver et 360 graders overblik over bilens omgivelser, kan bilen proaktivt reagere på hvad der sker omkring den selv når assisteret kørsel er inaktiv. Når assisteret kørsel er aktiv, støtter bilen føreren under kørslen. Bilen vil informere føreren om hvad den ser og hvilke informationer den reagerer på. Udover at tilbyde styrestøtte og holde en stabil hastighed, vil den også kunne hjælpe føreren med at skifte vognbane.

Volvo EX90 får hardware, der er forberedt til uovervåget autonom kørsel, hvilket gør det muligt for bilen at køre selv når dette bliver godkendt i fremtiden.